استقبال گسترده از لغو بازی تیم ملی کریکت استرالیا با تیم افغانستان

تیم ملی کریکت استرالیا در اعتراض به زن ستیری طالبان، بازی با تیم کریکت افغانستان لغو کرد

آنیکا ولز، وزیر ورزش استرالیا از تصمیم تیم ملی کریکت این کشور تقدیر کرده است-خبرگزاری باختر

 لغو بازی کریکت میان تیم ملی استرالیا و افغانستان، واکنش‌های گسترده و متفاوتی در داخل و بیرون از افغانستان به دنبال داشت. بسیاری از سیاستمداران خارجی و افغان از این تصمیم تیم ملی استرالیا استقبال کرده‌اند. البته تعدادی نیز واکنش منفی به این مساله داشته‌اند.

 تیم کریکت استرالیا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازی پیش از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۳ با افغانستان را لغو کرده است. بر اساس این بیانیه قرار بود قبل از آغاز جام جهانی کریکت، تیم استرالیا و افغانستان، سه بازی دوستانه را در امارات متحده عربی برگزار کنند. این بیانیه می‌گوید که لغو بازی استرالیا با افغانستان به دلیل برخورد رژیم طالبان با زنان و دختران در افغانستان و محرومیت آنان از آموزش و کار صورت گرفته است. تیم ملی کریکت استرالیا افزود که این تصمیم با مشورت دولت استرالیا اتخاذ شده است.

آنیکا ولز وزیر ورزش استرالیا از تصمیم تیم ملی کریکت این کشور، تقدیر کرد. او گفت، دولت استرالیا از تصمیم تیم ملی کریکت این کشور، برای عقب‌نشینی از مسابقات بین‌المللی یک روزه مردانه، به دنبال افزایش سرکوب حقوق زنان و دختران، استقبال می‌کند. همچنین سیمون بیرمنگام عضو مجلس سنای این کشور نیز گفت که به حق ورزش این کشور برای گرفتن تصمیم مستقل احترام می‌گذارد. او گفت: «تضعیف حقوق زنان در افغانستان وحشتناک است و شایسته هر محکومیت یا اقدام مسالمت آمیز اعتراضی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از چهره‌های داخلی افغانستان نیز نسبت به این تصمیم تیم ملی استرالیا واکنش نشان داده‌اند. امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در فیس‌بوک نوشت: «اشتراک تیم ملی کریکت افغانستان در ضیافت حقانی سرپرست وزارت داخله افغانستان، گرفتن عکس یادگاری با تبسم و خنده و فراموش کردن ظلمی که طالبان بر زنان و دختران افغان آورده‌اند، مایه شرمساری و نومیدی است. بنابراین تحریم‌ همیشگی یا موقت این تیم در بازی‌های خارجی یک گام مثبت و با مفهوم است تا این‌ها بدانند که ارزش‌های انسانی و شرافت حرفه‌ای مقدم‌تر از هر چیزی است.»

مریم سلیمانخیل، نماینده سابق پارلمان افغانستان، از تصمیم کریکت استرالیا تشکر کرد و گفت که تحریم‌ها «سابقه طولانی در استفاده به عنوان یک ابزار سیاسی» دارد.

سلیمانخیل در توییتر نوشت: «تحریم بین‌المللی کریکت آفریقای جنوبی در دوران آپارتاید یادآور تاثیری است که امتناع از بازی می‌تواند در مبارزه برای عدالت داشته باشد.»

حبیب خان بنیانگذار دیدبان صلح افغانستان که یک نهاد تحقیقی حقوق بشر است نیز گفت که امیدوار است کشورهای دیگر نیز تیم کریکت افغانستان را تحریم کنند. او می‌گوید، طالبان از بازی کریکت و بازیکنان آن در افغانستان برای پاکسازی وجهه خود و لاپوشانی جنایات خود استفاده کرده است.

با این حال یکی از اعضای تیم ملی کریکت افغانستان در مقابل این تصمیم تیم کریکت استرالیا واکنش منفی نشان داده است. راشد خان، ستاره مطرح کریکت در جهان که از چند سال به این سو در لیگ آسترالیا بازی می‌کند. او در توییتر نوشت: «من واقعا از تصمیم تیم کریکت استرالیا نا امید شده‌ام. من به نماینده کشورم افتخار می‌کنم و ما پیشرفت زیادی در جهان داشته‌ایم. من نیز حضورم را در لیک استرالیا مورد بازبینی قرار خواهم داد.» راشد خان از چهره‌های برتر تیم کریکت افغانستان است که در حال حاضر در زمره بهترین بازیکنان کریکت جهان قرار دارد.

واکنش‌های عمومی نیز در رابطه با تحریم این بازی گسترده بود. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این تحریم را درست دانسته‌اند. طالبان با وجود اینکه نسبت به دیگر ورزش‌ها در افغانستان، برخورد سلبی داشته‌اند، اما تیم کریکت افغانستان را مورد حمایت قرار داده و بودجه لازم را برای این تیم مهیا کرده‌اند.

بیشتر از ورزش