امرالله صالح: آمریکا طرح تسلیم افغانستان به پاکستان را پنهانی تدوین کرده بود

معاون اول اشرف غنی به گفته‌های مایک پمپئو واکنش نشان داد و آن‌ها را دروغ خواند

صالح در یک‌رشته توییت ادعا کرد که اشرف غنی خواهان صلح در افغانستان بود- WAKIL KOHSAR/ AFP

سیاستمداران افغان به اظهارات اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، در مورد اقدام اشرف غنی در دزدیدن انتخابات از رقیبش دکتر عبدالله، واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند.

مایک پمپئو در یک سخنرانی در دانشگاه شیکاگو گفته بود اشرف غنی خود را رئیس‌جمهوری منتخب افغانستان عنوان می‌کرد اما واقعیت این است که نتیجه انتخابات را از رقیب خود، دکتر عبدالله، دزدیده بود.

او در این سخنرانی گفت: «من به‌طرزی باورنکردنی از غنی ناامید شده بودم. لازم بود ما وارد عمل شویم و در نهایت همه افغان‌ها را پای میز مذاکره بکشانیم. این تلاشی بود که اوباما سعی داشت انجام دهد.» 

با این حال به گفته پمپئو، اشرف غنی هیچ علاقه‌ای به مذاکرات صلح نداشت و در حالی که خود را رئیس‌جمهوری منتخب می‌دانست، می‌خواست همچنان در قدرت باقی بماند.

این اظهارات وزیر خارجه سابق آمریکا با واکنش امرالله صالح، معاون اول اشرف غنی، روبرو شد. صالح در یک‌رشته توییت ادعا کرد که اشرف غنی خواهان صلح در افغانستان بود.

او نوشت: «رئیس‌جمهوری م.ا. غنی می‌خواست صلح واقعی بیاید اما تصمیم پنهانی آمریکا تحویل افغانستان به راولپندی بود تا به گفته خودشان برای جنگ کلان (اوکراین + آینده) آماده شوند. این‌ها انسانیت را به دلیل منافع راهبردی خود زیر پا گذاشتند و حالا آسان‌ترین راه فرار همین قصه‌های بی‌اساس است.»

صالح اضافه کرد: «در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ من به پمپئو گفتم که با این روش افغانستان را به دست طالبان خواهید سپرد و این مسئله صلح نمی‌آورد. اما پمپئو گفت که ما تنها می‌توانیم توافق دوحه را ۱۵ روز عقب بیندازیم تا شما هوادارانتان را بسیج کنید.» به گفته صالح، دلایل سقوط افغانستان آن چیزی نیست که در رسانه‌ها مطرح می‌شود بلکه ابعاد وسیع‌تری دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال نور رحمان اخلاقی، وزیر مهاجرین سابق افغانستان در حکومت اشرف غنی، نیز در واکنش به اظهارات مایک پمپئو، آمریکایی‌ها را دورو خطاب کرد. او در یک‌رشته توییت اشاره کرد با وجود اینکه آنان مدارک انکارناپذیری در مورد تقلب تیم اشرف غنی در انتخابات به سفارت آمریکا ارائه دادند، این کشور غنی را برنده انتخابات می‌دانست.

اخلاقی نوشت: «فضا کاملا روشن بود و همه دیپلمات‌های غربی از واقعیت موضوع مطلع شده بودند و اصل داستان را می‌دانستند. اما متاسفانه قبل از تحلیف، آقای خلیل‌زاد و سفیر وقت آمریکا به مقام‌های امنیتی افغانستان موضع کشورشان را مبنی بر اینکه فرد موردنظرشان برای ریاست‌جمهوری آقای غنی است، اعلام و فردای آن، در مراسم تحلیف کسی که حالا پمپئو با وقاحت او را دزد انتخابات خطاب می‌کند، شرکت کردند.»

اشرف غنی دو بار در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ به ریاست‌جمهوری رسید. اما رقیبش، دکتر عبدالله عبدالله، هر دو بار او را به تقلب و تخلف گسترده در انتخابات متهم کرد و حکومت او را غیرقانونی خواند. در نتیجه با وساطت وزرای خارجه (جان کری در ۲۰۱۴ و پمپئو در ۲۰۱۹) حکومت به صورت ۵۰-۵۰ میان دو رقیب تقسیم شد. دکتر عبدالله در دور اول حکومت غنی رئیس اجرایی حکومت و در دور دوم رئیس شورای صلح شد.

با این حال، به گفته تعدادی از سیاستمداران افغان، با وجود تقلب گسترده که تیم اشرف غنی در هر دو دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آمریکا حمایت خود را از ریاست‌جمهوری اشرف غنی اعلام کرد؛ کسی که ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بدون مقاومت در مقابل طالبان، از کابل گریخت و افغانستان را به طالبان تحویل داد.

بیشتر از