چین: ۶۰ هزار نفر مرگ کرونایی داشتیم؛ قله موج را پشت سر گذاشتیم

ادعای دولت چین در حالی است که این دولت رویکرد شفافی در این زمینه نداشته است

«مرگ‌های مربوط به کرونا» در بیمارستان‌ها صورت گرفتند و ناظرین می‌گویند این شاید به این معنی باشد که شمار دیگری نیز در منزل خودشان درگذشته‌ باشند- China Daily via REUTERS

چین روز شنبه گزارش داد که نزدیک به ۶۰ هزار نفر طی حدود یک ماه‌ونیم گذشته در پی ابتلا به ویروس کرونا درگذشتند. این پاسخ چین به شکایت‌ها در مورد منتشر نکردن داده‌ها بود. دولت این کشور مدعی شد که «نقطه اوج اضطراری»‌ پشت سر گذاشته شده است. کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرد از این تعداد، ۵۵۰۳ نفر به‌دلیل مشکل تنفسی که بر اثر کرونا ایجاد شده بود  و ۵۴ هزار و ۴۳۵ نفر هم به‌دلیل بیماری‌های دیگری که مرتبط با کرونا بودند، درگذشتند. این آمار مربوط به ۸ دسامبر تا زمان حال است. این کمیسیون البته اعلام کرد که این «مرگ‌های مربوط به کرونا» در بیمارستان‌ها صورت گرفتند و ناظرین می‌گویند این شاید به این معنی باشد که شمار دیگری نیز در منزل خودشان درگذشته‌ باشند.

با حساب آمار این گزارش، تعداد کل درگذشتگان رسمی کرونا در چین دو برابر شده و به ۱۰ هزار و ۷۷۵ نفر رسیده است. البته انتظار می‌رود شمار واقعی بسیار بیشتر باشد. ویروس کرونا اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین گزارش شد.

چین در چند سال اخیر، «سیاست کووید صفر» را انتخاب کرده بود و با محدودیت‌های بسیار شدید، زندگی اجتماعی را کنترل می‌کرد، اما اوایل ماه گذشته، در پی اعتراض‌های مردمی، به‌طور ناگهانی این محدودیت‌ها را لغو کرد. از ماه اکتبر به بعد، آمار ابتلا به کرونا و تعداد بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌ها افزایش یافت، اما دولت انتشار گزارش رسمی در مورد آمار کرونا را متوقف کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان جهانی بهداشت و دولت‌های مختلف جهان از چین خواستند تا در این زمینه اطلاعات ارائه دهد. گزارش‌های دولت‌های استانی و شهری خبر از این می‌‌داد که شاید صدها میلیون شهروند چینی مبتلا به کرونا شده باشند.

جیائو یاهویی، یکی از مقام‌های کمیسیون ملی بهداشت، گفت کاهش حضور بیماران در «درمانگاه‌های تب» نشان می‌دهد که نقطه اوج ابتلا به کرونا ظاهرا پشت سر گذاشته شده است. این درمانگاه‌ها نوعی واحد ویژه بهداشتی در چین‌اند. این مقام گفت: «تعداد بیماران سالمندی که از این بیماری کشته شده‌اند، نسبتا زیاد است و این نشان می‌دهد ما باید توجه بیشتری معطوف بیماران مسن کنیم و نهایت تلاش خود را برای نجات جان مردم انجام دهیم.»

تدروس آدانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، چندی پیش گفته بود که مقام‌های این سازمان با مقام‌های دولت چین دیدار کرده‌اند تا بر اهمیت همکاری  و به‌اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر در مورد مسائل مربوط به ویروس کرونا از جمله میزان بستری شدن و مشخصات ژنتیک ویروس تاکید کنند.

بیشتر از جهان