وزارت خارجه چین: وضعیت همه‌گیری کرونا را تحت کنترل داریم

کارشناس‌ان پیش‌بینی می‌کنند که در سال جاری میلادی دست‌کم یک میلیون تن از ساکنان چین، بدون صورت گرفتن اقدام‌های ضروری و فوری جانشان را از دست خواهند داد

پس از اظهارات انتقادی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و همچنین سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه دولت چین در گزارش‌هایش میزان مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کووید‌–‌۱۹ در این کشور را کمتر از شمار واقعی آن‌ها اعلام می‌کند، دولت چین نیز، روز پنجشنبه ۵ ژانویه ۲۰۲۳، از عملکرد خود در این زمینه دفاع کرد.

جو بایدن در اظهاراتی در روز چهارشنبه درباره نحوه مدیریت دولت چین در قبال گسترش ویروس کووید در این کشور ابراز نگرانی کرد و در عین حال یکی از مقام‌های ارشد سازمان بهداشت جهانی نیز گفت که آمارهای منتشر شده دولت چین تصویر دقیقی از وضعیت گسترش ویروس کووید در این کشور، ازجمله مرگ‌ومیرها و شمار افراد بستری شده در بیمارستان‌ها، ارائه نمی‌دهد.

به این ترتیب، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست خبری خود در روز پنجشنبه به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا و سازمان بهداشت جهانی واکنش نشان داد و ضمن رد ادعاهای آن‌ها، گفت: «وضعیت همه‌گیری در چین قابل کنترل است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: «واقعیت‌ها ثابت کرده که چین همواره اطلاعات و داده‌های مرتبط را به‌موقع، شفاف، بدون محدودیت و مطابق با اصول قانونی با سازمان بهداشت جهانی به اشتراک گذاشته است.»

از سوی دیگر، کمیسیون ملی بهداشت و دیپلمات‌های چین نیز اعلام کردند که مقام‌ها و کارشناس‌های این کشور در جریان نشست آنلاینشان با سازمان بهداشت جهانی و کشورهای عضو آن در روز پنجشنبه، آخرین اطلاعات مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا در چین را به اشتراک گذاشتند و وضعیت همه‌گیری در این کشور را برای طرف مقابل تشریح کردند.

ازجمله مواردی که در حال حاضر محل اختلاف دولت چین و جامعه جهانی به‌حساب می‌آید، شیوه شمارش مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در این کشور است. بر پایه اعلان دولت چین، بیمارستان‌های این کشور تنها مرگ‌هایی را ناشی از کرونا طبقه‌بندی می‌کنند که فرد جانش را در‌اثر «ذات‌الریه» یا «نارسایی تنفسی» از دست داده باشد.

اما کارشناس‌ها و متخصصان ویروس کووید در مقابل می‌گویند این شیوه طبقه‌بندی نادرست است و باید مرگ‌های ناشی از «حملات قلبی»، «لخته شدن خون»، «عفونت خونی» و همچنین نارسایی‌های کلیوی را نیز ذیل مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا طبقه‌بندی کرد.

به‌ این ‌ترتیب کارشناس‌های بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که در سال جاری میلادی دست‌کم یک میلیون تن از افراد ساکن چین، بدون آنکه اقدام‌های ضروری و فوری صورت گیرد، جانشان را از دست خواهند داد. همچنین شرکت بریتانیایی اِیرفینیتی (Airfinity) که داده‌های بهداشتی را جمع‌آوری می‌کند، بر این باور است که در روز ۹ هزار نفر از افراد ساکن چین براثر ابتلا به کرونا می‌میرند.

هم‌زمان و بر اساس اظهارات مقام‌های سازمان جهانی بهداشت، پس از تغییر سیاست‌ دولت چین در قبال کنترل همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور، هنوز آمارهای تازه‌ای در ارتباط با شمار افرادی که به علت ابتلا به این ویروس در بیمارستان چین بستری شده‌اند در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد بر پایه گزارش‌های دولت چین، ۲۱۸ هزار و ۱۹ تن در طی یک هفته پیش از اول ژانویه ۲۰۲۳ در این کشور به کووید مبتلا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آغاز اعتراضات مردمی به سیاست موسوم به «کووید صفر» در چین و قرنطینه‌های گسترده ناشی از آن، دولت چین برخی محدودیت‌ها و نظارت‌های سختگیرانه را لغو کرد و سیاستی را کنار گذاشت که به‌واسطه آن توانسته بود در قریب به سه سال گذشته جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی این کشور را در برابر ابتلا به ویروس کرونا محافظت کند.

از‌این‌رو تصمیم دولت چین در ارتباط با تعدیل سیاست «کووید صفر» به شکل چشمگیری آمار ابتلا به این بیماری را افزایش داد؛ تهدیدی که پیش از این بسیاری از کارشناس‌ها در ارتباط با آن هشدار داده بودند، چون به گمان آن‌ها اعمال قرنطینه‌های گسترده و سختگیرانه در چین باعث شده است تا مقاومت شهروندان چین در مقابل ابتلا به کووید، پایین‌تر از شهروندان سایر کشورهای جهان باشد.

رویترز در توصیف وضعیت همه‌گیری در شهرهای چین، از قول برخی شاهدان عینی نوشت بیمارستان‌های یکی از مناطق شهر شانگهای در روز پنجشنبه مملو از بیماران مبتلا به کووید بود که شمار زیادی از آن‌ها در راهروهای بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان‌ها صف کشیده بودند و برخی از آن‌ها به کمک مخزن‌های اکسیژن نفس می‌کشیدند؛ بیمارانی که به گفته شاهدان عینی، غالبشان را افراد مسن تشکیل داده‌اند.

این گروه از شاهدان عینی همچنین به خبرگزاری رویترز گفتند در بیمارستان‌های موردنظر تابلوهایی نصب کرده‌اند که خطاب به مراجعان تاکید می‌کند برای معاینه باید دست‌کم پنج ساعت منتظر بمانند؛ امری که به گزارش رویترز شمار بالای مراجعه افراد مبتلا به کووید را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، رویترز از قول این شاهدان عینی می‌نویسد پلیس شهر شانگهای در روز پنجشنبه پیرامون مکان‌هایی که اجساد را می‌سوزانند، حضوری چشمگیر داشت و خودروهای پلیس به گشت‌زنی در آن حوالی می‌پرداختند.

پس از آغاز موج تازه همه‌گیری ویروس کووید در چین، شماری از کشورها، ازجمله ایالات متحده آمریکا اعلام کردند محدودیت‌هایی برای سفر شهروندان چینی به کشورشان اعمال می‌کنند. از این ‌رو، خبرگزاری رویترز نوشت آلمان نیز روز پنجشنبه تصمیم گرفته است تا محدودیت‌هایی سختگیرانه را درباره سفر شهروندان چینی به کشورش اعمال کند.

با این اوصاف برخی ناظران بر این باورند که کاهش سیاست‌های کنترلی دولت چین در قبال همه‌گیری ویروس کووید‌–‌۱۹ در این کشور، موجب رونق اقتصاد جهان شود و از‌این‌رو برخی پیش‌بینی می‌کنند که تعدیل سیاست «کووید صفر» دولت چین هرچه زودتر رونق را به بازارهای بورس آسیا بازگرداند.

بیشتر از جهان