بریتانیا دادستان کل جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد

وزیر خارجه بریتانیا: ما رژیم ایران را بابت موارد وحشتناک نقض حقوق بشر پاسخگو می‌کنیم

رسانه‌های جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۴ دی، از اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، خبر دادند- Kin Cheung/ POOL/ AFP

به‌دنبال اعدام علیرضا اکبری، مقام پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران که به جاسوسی برای بریتانیا متهم شده بود، جدال لفظی میان تهران و کشورهای غربی بالا گرفته و دو طرف را به درپیش‌گرفتن اقدامات دیپلماتیک واداشته است. 

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در توییتی نوشت که در اعتراض به اعدام علیرضا اکبری، محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی را تحریم کرده است. کلورلی نوشت: «تحریم امروز او تاکیدی است بر انزجار ما از اعدام علیرضا اکبری. دادستان کل در مرکز استفاده از مجازات مرگ در ایران قرار دارد.»

کلورلی همچنین وعده داد: «ما رژیم ایران را بابت موارد وحشتناک نقض حقوق بشر پاسخگو می‌کنیم.»

پیش‌تر ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز اعدام اکبری را محکوم کرده بود. 

لرد طارق احمد، وزیر مشاور در امور خارجه بریتانیا، نیز در توییتی نوشت: «علیرضا اکبری به‌دست رژیمی کشته شد که از مجازات اعدام برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده می‌کند.» و در ادامه افزود: «محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، یکی از قدرتمندترین مقام‌ها در نظام قضایی ایران است. امروز او را تحریم کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در مقابل، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، واکنش‌های مقام‌های بریتانیایی به اعدام علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی را «مداخلات نامتعارف انگلیس ازجمله در قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرد و از احضار سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در تهران، به این وزارتخانه خبر داد. 

در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آمده است که در نشست فوق با سفیر بریتانیا، «مراتب اعتراض به اقدامات خرابکارانه به دولت انگلیس منعكس شد».

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز بار دیگر ادعای جاسوسی اکبری برای بریتانیا را تکرار کرد و نوشت که «دولت انگلیس باید پاسخگوی برقراری ارتباطات نامتعارف منجربه تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران باشد،» و لندن را به «حمایت ناموجه و شیطنت‌آمیز از عامل جاسوسی» متهم کرد. 

جین هارتلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در بریتانیا نیز اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، را «دهشتناک و نفرت‌انگیز» توصیف کرد و در توییتی ضمن تسلیت به خانواده اکبری، نوشت: «ایالات متحده در محکوم کردن این اقدام وحشیانه با بریتانیا همصدا می‌شود.»

سناتور جمهوریخواه آمریکایی، بیل کسیدی از ایالت لوییزیانا، در توییتی به زبان فارسی بر حمایت از مردم ایران تاکید کرد.

امانوئل مکرون، رییس‌ جمهوری فرانسه هم اعدام اکبری را وحشیانه توصیف و آن را محکوم کرد.  

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای «با شدیدترین لحن ممکن» اعدام علیرضا اکبری را محکوم و اعلام کرد که کاردار جمهوری اسلامی ایران در پاریس را احضار کرده است.

 در این بیانیه آمده است که در دیدار با کاردار تهران در پاریس، به او هشدار داده شده که «تکرار نقض قوانین بین‌المللی بی‌پاسخ نخواهد ماند، به‌ویژه وقتی که مسئله رفتار با اتباع خارجی که ایران خودسرانه بازداشت می‌کند، در میان باشد.»

دولت فرانسه همچنین بر مخالفت خود با مجازات اعدام در سراسر جهان تاکید و «استفاده سیاسی از مجازات اعدام در ایران»‌ را محکوم کرده است.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز اعدام علیرضا اکبری را «یک اقدام غیرانسانی دیگر رژیم ایران» توصیف کرد و در توییتی نوشت: «ما در کنار دوستان بریتانیایی‌مان می‌ایستیم و به اقدام هماهنگ علیه رژیم و حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهیم.»

مرکز رسانه قوه قضاییه روز شنبه، ۲۴ دی‌ماه، اعلام کرد که حکم اعدام آقای اکبری «به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» اجرا شده است.