آغاز دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در سوئد

مشاور حقوقی حمید نوری دست‌ داشتن او در کشتار زندانیان را تایید کرد

دادگاه تجدیدنظر رسیدگی به پرونده حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، از روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی‌ماه) در دادگاه سوِآ (SVEA) سوئد آغاز می‌شود. نخستین مرحله این دادگاه ۱۳ جلسه خواهد بود اما خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که دادگاه تجدیدنظر احتمالا تا پاییز ۲۰۲۳ طول می‌کشد.

بر مبنای این گزارش، در دادگاه تجدیدنظر جلسات غیرعلنی برگزار می‌شوند و در آن‌ها، فیلم‌های ضبط‌شده از جلسات شاکیان، متهم و شهود پخش خواهد شد.

بر اساس حکم دادگاه منطقه استکهلم سوئد، حمید نوری، مشهور به «حمید عباسی»، به دلیل مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکم بدوی حمید نوری پس از برگزاری ۹۰ جلسه دادگاه، در تاریخ ۲۳ تیر ۱۴۰۱ به او ابلاغ شد. توماس ساندر، رئیس دادگاه منطقه استکهلم، هنگامی‌ که در یک نشست خبری این حکم را اعلام می‌کرد، گفت که با توجه به جنایت‌های متهم، مجازات حبس ابد اندک است.

طبق قوانین سوئد، حکم حبس ابد معادل ۲۵ سال زندان است و متهم با گذراندن دو سوم این مدت آزاد می‌شود؛ البته به این شرط که تقاضای بخشش کند.

در صورت تایید حکم بدوی حمید نوری در دادگاه تجدیدنظر، او باید علاوه بر تحمل حبس، به خانواده‌ جان‌باختگان غرامت هم بدهد.

حمید نوری اتهام دست داشتن در کشتار زندانیان را انکار کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی نیز تاکنون بارها ادعای بی‌گناهی او را مطرح کرده‌اند؛ با این حال روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، به‌تازگی گفت‌وگویی با هیبت‌الله نژندی‌منش، مشاور حقوقی حمید نوری، منتشر کرد که در آن نقش داشتن حمید نوری در کشتار زندانیان به‌صراحت تایید شده است. مشاور حقوقی حمید نوری در این مصاحبه می‌گوید که اعدام زندانیان سیاسی بر اساس «موازین دادرسی» در جمهوری اسلامی ایران انجام شده و جرم نبوده است.

جمهوری اسلامی در حد فاصل ماه‌های مرداد و شهریور ۱۳۶۷ دست‌کم سه هزار و ۸۰۰ زندانی سیاسی را اعدام کرد. کانون این کشتار زندان‌های تهران و کرج بودند و حکم قتل‌عام را روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی، در ششم مرداد همان سال صادر کرد. بر اساس آن حکم، یک قاضی شرع، دادستان انقلاب و نماینده‌ای از وزارت اطلاعات وظیفه داشتند وضعیت زندانی‌ها را بررسی کنند. بازماندگان کشتار ۶۷ به این گروه لقب «هیئت مرگ» داده‌اند. یکی از اعضای این هیئت، ابراهیم رئیسی بود.

پیش‌تر مجید نوری، فرزند حمید نوری، مدعی شد بود که شرایط نگهداری پدرش در زندان سوئد مناسب نیست. او یک بار هم «قطع چای» پدرش را مصداق شکنجه او در زندان توصیف کرد. این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که زندانیان سیاسی در ایران تحت شکنجه‌های شدید فیزیکی، روحی و روانی قرار دارند و از حقوق اولیه خود هم محروم‌اند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، به‌تازگی درباره دادگاه تجدیدنظر حمید نوری گفت: «اگر دولت سوئد رویه‌های مغرضانه سیاسی خود را کنار بگذارد و خود را از تاثیرپذیری از گروهک تروریستی منافقین رها کند؛ حکم حمید نوری چیزی جز برائت و تادیه خسارت نخواهد بود.» او همچنین ادعا کرد که حمید نوری را در برابر ماموران زن در زندان برهنه می‌کنند.