سازمان ملل ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه از ترکيه به شمال سوريه را تمديد کرد

مجوز عمليات کمک‌‌رسانی سازمان ملل روز سه‌شنبه منقضی می‌شد و تمدید آن اهمیت دارد

جنگ داخلی سوریه باعث کشته شدن صدها هزار تن و آواره شدن میلیون‌ها تن دیگر در داخل و خارج سوریه شده است-Ahmad al-ATRASH/AFP

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۹ ژانویه (۱۹ دی)، با اکثریت آرا، تحويل کمک‌های بشردوستانه را به حدود چهار ميليون نفر در شمال غربی سوريه، شش ماه تمدید کرد. در برابر حیرت همگان، روسیه، متحد نزدیک دولت سوریه، نیز در کنار ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت، به این تصمیم رای مثبت داد.

مجوز شورای امنیت برای ادامه این کمک‌رسانی ضروری است، زیرا مقام‌های سوریه با این عملیات بشردوستانه که از سال ۲۰۱۴ کمک‌هایی، از جمله غذا، دارو و سرپناه، برای مناطق تحت کنترل مخالفان سوریه تامین می‌کند، موافقت نکرده‌اند.

مجوز عمليات کمک‌‌رسانی سازمان ملل روز سه‌شنبه منقضی می‌شد و تمدید آن اهمیت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، متحد هشدار داده بود که در حال حاضر شرایط انسانی در سوریه رو به وخامت است. او گفته بود که اگر تحویل کمک‌ها از ترکیه به شمال غربی سوریه و منطقه ادلب تمدید نشود، میلیون‌ها سوری ممکن است در زمستان زنده نمانند.

روند تحویل کمک‌های اولیه در آن سوی مرز ترکیه به نیازمندان کمک در سوریه در گذرگاه باب‌الحوا، تنها راهی است که کمک‌های سازمان ملل متحد می‌تواند بدون عبور از مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه، به غیرنظامیان برسد.

ادلب اینک تحت کنترل مخالفان دولت سوریه است و بسیاری از شبه‌نظامیان مخالف حکومت با خانواده‌های خود در این منطقه حضور دارند. جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، باعث کشته شدن صدها هزار تن و آواره شدن میلیون‌ها تن دیگر در داخل و خارج سوریه و نابودی زیر‌ساخت‌های این کشور شده است.

بیشتر از جهان