طرح سناتورهای فرانسه برای تروریست اعلام کردن سپاه و بستن حریم هوایی

این سناتور‌ها خواستار پایان مذاکرات‌ هسته‌ای‌اند

این طرح روز چهارشنبه گذشته معرفی شد و هنوز در مراحل مقدماتی است-Bertrand GUAY / AFP

برخی سناتورهای فرانسه طرحی را به مجلس سنای این کشور معرفی کرده‌اند که از پاریس و اتحادیه اروپا می‌خواهد سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کنند، به مذاکرات هسته‌ای پایان دهند، تحریم‌های جدیدی علیه بانک‌های مرتبط با جمهوری اسلامی اعمال کنند و حریم هوایی را به روی هواپیماهای تحت مالکیت یا ثبت شده در جمهوری اسلامی ایران ببندند.

 ناتالی گوله، سناتور فرانسوی که معمولا در موضوع ایران فعال است، روز شنبه در توییتر به برخی مفاد این طرح اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 گوله از حزب میانه‌گرا و لیبرال «اتحاد دموکرات‌ها و مستقل‌ها» است و بخشی از فراکسیون «اتحاد میانه‌گرایان» در مجلس سنا. او در مورد بسیاری موضوعات خاورمیانه همچون مبارزه مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و شناسایی نسل‌کشی ارامنه فعال است. او در گذشته معاون رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و فرانسه نیز بوده است. گوله در زمینه ایران نیز بسیار فعال بوده است و علیه اعدام‌های اخیر اعتراض کرده است. او در ضمن عبارت «زن، زندگی، آزادی» را به خط فارسی به نام خود در توییتر افزوده است.

به گفته گوله از ۳۴۸ سناتور فرانسه حداقل ۴۰ سناتور از این طرح حمایت کرده‌اند. این طرح روز چهارشنبه گذشته معرفی شد و هنوز در مراحل مقدماتی است.

کلود کرن، میشل کانوه، لوسیس هرو، آنیک بیلیون، ونسان دلاهای، الیزابت دوینو، ژان فرانسول لانژو و بریجیت دوسا از سناتورهای هم‌حزبی گوله‌اند که از این طرح حمایت کردند. بیشتر حامیان اولیه از فراکسیون میانه‌گرایان سنا به‌شمار می‌روند اما فرانسوا بونو از حزب سوسیالیست نیز از طرح حمایت کرده است.

در این طرح به «دستگیری خودسرانه و صدور حکم بر بنیان اخذ اعتراف بر اثر آزار در مورد شهروندان خارجی و از جمله شهروندان فرانسه» نیز اشاره شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بریتانیا نیز افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی را در دستور کار دارد.

آمریکا در دولت دونالد ترامپ، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

کانادا نیز اخیر در ادامه کشتار مردم در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، ۱۰ هزار سپاهی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و از ورود به این کشور منع کرد.

بیشتر از جهان