موی دورریز آرایشگاه‌ها آبراه‌های بلژیک را تمیز می‌کند

کاربردهای متعدد موی انسان به دلیل ویژگی‌های خاص آن، از جمله ترکیب شیمیایی منحصر‌به‌فرد، کند بودن روند زوال، استحکام کششی بالا، قابلیت آن به مثابه عایق حرارتی، کشسانی و سطح فلس‌مانند آن ممکن شده است

یک سازمان غیردولتی بلژیکی از موی انسان برای جذب آلاینده‌های محیطی استفاده می‌کند. پروژه بازیافت مو را موسسه غیرانتفاعی بلژیکی Dung Dung هدایت می‌کند که مجری طرح‌هایی برای بازیافت زباله است. 

برای این پروژه بریده‌های مو از آرایشگاه‌های سراسر کشور جمع‌آوری می‌شود. سپس موها وارد دستگاهی می‌شوند که آن‌ها را به قطعه‌های مربع ضخیم شبیه تشکچه‌‌های کوچک تبدیل می‌کند. از این‌ها می‌توان برای جذب نفت و سایر هیدروکربن‌های آلاینده محیط زیست استفاده کرد، و نیز می‌توان کیسه‌های الیاف طبیعی (بیو‌کامپوزیت) ساخت. ویژگی این کیسه‌ها، تجدید‌پذیری، ارزان، بازیافت‌شدنی، و زیست‌-تخریب‌پذیری آن‌ها است. 

این تشکچه‌ها را می‌توان در آبراه‌های فاضلاب قرار داد تا پیش از رسیدن آب به رودخانه، آلودگی‌های موجود در آن را جذب کنند. همچنین، می‌توان از آن‌ها برای مقابله با مشکلات آلودگی ناشی از سیل و برای پاکسازی نشت نفت استفاده کرد.

یک رشته مو می‌تواند تا ۱۰ میلیون برابر وزن خود را تحمل کند. مو علاوه بر جذب نفت و هیدروکربن‌ها، به دلیل داشتن الیاف کراتین، در آب شناور می‌ماند و بسیار کشش‌پذیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته سازندگان این تشکچه‌ها،  یک کیلوگرم مو می‌تواند هفت تا هشت لیتر نفت و هیدروکربن را به خود جذب کند.

پاتریک یانسن، از بنیان‌گذاران پروژه، می‌گوید: «محصولات ما اخلاقی‌‌اند، زیرا به صورت محلی تولید می‌شوند. از آن سوی کره زمین وارد نمی‌شوند. برای رسیدگی به مشکلات محلی در اینجا ساخته شده‌اند.»

از چه راه‌های دیگری می‌توان موهای انسان را بازیافت کرد؟

در حالیکه می‌توان موهای بلند و سالم را برای ساخت کلاه‌گیس اهدا کرد، موی کوتاه‌تر چیده‌شده کاربردهای مختلفی دارد.

از آنجایی که مو غنی از نیتروژن است، می‌توان از آن در حکم کود باغ استفاده کرد. شرکت‌های مختلفی نیز در حال آزمایش مو در حکم ماده‌ای برای مصالح ساختمانی‌اند.

شرکت تولیدکننده زیستی Biohm مستقر در لندن، از ضایعات موی انسان برای تولید جایگزین‌هایی برای مواد ورقه‌های مبتنی بر چوب و اشیای سه‌بعدی استفاده می‌کند. امسال در هفته طراحی لندن استودیو Sanne Visser از لوازم خانگی رونمایی کرد که ریسمان‌هایی از موی انسان در آن‌ها به کار رفته بود.

کاربردهای متعدد موی انسان به دلیل ویژگی‌های خاص آن، از جمله ترکیب شیمیایی منحصر‌به‌فرد، کند بودن روند زوال، استحکام کششی بالا، قابلیت آن به مثابه عایق حرارتی، کشسانی و سطح فلس‌مانند آن ممکن شده است.  

بیشتر از زندگی