اعتراض زنان علیه طالبان: «از خانه تا خیابان، برای سرنگونی طالبان»

گروه طالبان با فرمان‌های زن‌ستیزانه سخت‌ترین محدودیت‌ها را بر آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان افغانستان اعمال کرده است

زنان معترض افغانستان روز یکشنبه، ۱۸ دی (۸ ژانویه)، با تجمع‌های اعتراضی علیه طالبان در چندین استان این کشور، خواستار لغو فوری ممنوعیت آموزش و کار زنان شدند.

شماری از زنان که با ماسک یا پوشش‌های دیگر چهره‌های خود را پوشانده بودند، با حمل پلاکاردهایی با شعارهای «از خانه تا خیابان، برای سرنگونی طالبان» و «من کارمند دولتم، اما به جرم زن بودن حق کار ندارم» و «من آموزگارم، اما به جرم زن بودن حق کار ندارم»، دست به اعتراض زدند و از شهروندان افغانستان خواستند که علیه اقدامات سرکوبگرانه طالبان، با آنان همراه شوند و در مقابل حکومت طالبان ایستادگی کنند.

یک زن معترض نیز روی برف نوشت: «شریعت بهانه است، هدف حذف زنان است» و با افزودن هشتگ «حق، عدالت و آزادی» در کنار آن، به اقدامات اخیر طالبان اعتراض کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ویدیویی که از این حرکت خود منتشر کرد، تاکید می‌کند که به اعتراض علیه طالبان ادامه خواهد داد تا حقوق زنان اعاده شود.

او می‌گوید: «طالبان با گذشت هر روز کوشش می‌کنند زنان افغانستان را سرکوب کنند و حتی تجمعاتی که در مکان‌های سربسته صورت می‌گیرد و برای عدالت است، سرکوب می‌شود. با وجود این، ما دست از مبارزات خود برنمی‌داریم و از بام‌های خانه‌های خود فریاد می‌زنیم: حق، عدالت و آزادی.»

زنان معترض در استان تخار می‌گویند که طالبان با خشونت مانع برپایی تجمع اعتراضی‌ آنان شدند. 

یک ویدیو از یک زن معترض منتشر شده است که می‌گوید که طالبان اجازه برپایی تجمع به آنان ندادند و اعتراضشان را سرکوب کردند.

او می‌افزاید: «در یکی از بازارها تجمع کرده بودیم و متاسفانه کسی گزارش ما را به طالبان داد. گروه دهشت‌افکن طالب آمدند و ما را پراکنده کردند و ما دخترها به هر طرف گریختیم. ما هرگز تسلیم نشدیم و نمی‌شویم.»

یک زن معترض دیگر می‌گوید که اعتراض‌های آنان علیه حکومت طالبان ادامه خواهد داشت: «می‌خواستیم صدای خود را بلند کنیم، ولی قبل از شروع تظاهرات، طالبان خشونت‌ورزی کردند و تظاهرات خود را ادامه ندادیم. بیزاریم از حکومت ظالم و زن‌ستیز. عدالت، تحصیل و کار، حق ما است. نان، کار و آزادی.»

گروه طالبان با فرمان‌های زن‌ستیزانه، سخت‌ترین محدودیت‌ها را بر آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان افغانستان اعمال کرده است.

طالبان دختران را از رفتن به دانشگاه منع، و کار کردن زنان را در نهادهای غیردولتی ممنوع کردند، و به مسئولان این نهادها هشدار دادند که اگر به درخواستشان عمل نکنند، جواز فعالیتشان را لغو خواهند کرد.

طالبان به دختران فقط تا کلاس ششم دبستان اجازه تحصیل می‌دهند، و حضور زنان را در پارک‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها، حمام‌ها، و نیز رفت‌و‌‌آمد و سفر آنان را بدون همراهی محرم شرعی، ممنوع اعلام کردند.

جامعه جهانی و نهادهای امدادرسان بارها از طالبان خواستند که محدودیت بر آموزش و کار زنان را لغو کنند، اما طالبان این درخواست‌ها را نپذیرفتند.

با ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی، فعالیت برخی از نهادهای امدادرسان به شدت کاهش یافته یا متوقف شده است.

بیشتر از جهان