تظاهرات‌های جهانی در اعتراض به جنایت‌های جمهوری اسلامی

ایرانیان در شهرهایی همچون زوریخ و بن در حمایت و همبستگی با مردم ایران به اعدام‌های اخیر جمهوری اسلامی اعتراض کردند

روز شنبه (۱۷ دی‌ماه) در ایران با اعدام دو جوان دیگر به‌ دست جمهوری اسلامی آغاز شد:‌ محمدمهدی کرمی و محمد حسینی. با این حساب، این حکومت تابه‌حال چهار نفر را در جریان خیزش کنونی اعدام کرده است. به‌‌علاوه، صدها نفر نیز در جریان اعتراضات به‌دست نیروهای حکومتی کشته شده‌اند. 

ایرانیان در این روز در شهرهای مختلف دنیا به‌ میدان آمدند تا بر ادامه پشتیبانی خود از خیزش در ایران تاکید و به آخرین جنایت جمهوری اسلامی اعتراض کنند. سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری پی‌اس۷۵۲ که با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران صورت گرفت، نیز در بسیاری از این تظاهرات‌ها مورد توجه قرار گرفت. در چهار ماه گذشته، برگزاری تظاهرات‌هایی در خارج از ایران به حمایت از خیزش ایرانیان، در روزهای شنبه هر هفته، به رسمی پایدار بدل شده است و در هفته‌های گذشته شاهد تظاهرات‌های حمایتی در ده‌ها کشور سراسر جهان، از ژاپن و کره جنوبی تا اروپا و قاره آمریکا بوده‌ایم. 

روز شنبه در زوریخ، بزرگ‌ترین شهر سوئیس، حدود ۲ تا ۳هزار نفر علیه جمهوری اسلامی تظاهرات کردند و خواهان تحریم این حکومت ازسوی کشور محل اقامتشان شدند. به گزارش رسانه‌های محلی، تظاهرات روز شنبه از بزرگ‌ترین نمونه‌های ماه‌های اخیر در این کشور بود. 

گروه «ایران آزاد-سوئیس» این تظاهرات را سازمان داده بود. شرکت‌کنندگان در تظاهرات از دولت سوئیس خواستند مثل اتحادیه اروپا و‌ آمریکا دست به تحریم جمهوری اسلامی بزند. دولت سوئیس خشونت اعمال‌شده علیه معترضان در ایران را محکوم کرده، اما بنابه سنت بی‌طرفی خودش، هنوز اقدام چندانی علیه حکومت ایران انجام نداده است. اهمیت ويژه سوئیس از لحاظ دیپلماتیک در این‌جا است که درپی قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا در سال ۱۹۸۰، این کشور حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بن، از شهرهای مهم غرب آلمان، نیز صدها نفر در اعتراض به جمهوری اسلامی به میدان آمدند. به گزارش رسانه‌های محلی، ۲۵۰ نفر در میدان مونستر این شهر گرد آمدند. شرکت‌کنندگان در این تجمع، درضمن با اوکراین نیز ابراز همبستگی کردند، کشوری که هدف حمله پهپادهای ایرانی قرار دارد که جمهوری اسلامی در اختیار روسیه قرار داده است؛ این درحالی است که در برخی تظاهرات‌های همبستگی در هفته‌های گذشته نیز شاهد همراهی اوکراینی‌ها و ایرانی‌ها و شعارهایی همچون «اسلاوا اوکرائینی (آزادی برای اوکراین)، پاینده ایران» بوده‌ایم. 

رسانه‌های آلمانی از «جو دوستانه» تظاهرات در بن و «سردادن سرودهای فارسی» در آن خبر دادند. جسیکا روزنتال و کاترین اولیگ، نماینده‌های مجلس آلمان، به‌ترتیب از دو حزب سوسیال دموکرات و سبز، نیز در این تظاهرات حضور داشتند و سخنرانی کردند. این دو حزب بخشی از ائتلاف دولت کنونی در آلمان‌اند و به‌ترتیب، صدراعظمی و وزارت خارجه را در اختیار دارند. برخی از نمایندگان اپوزیسیون حکومت ایران در آلمان می‌گویند دولت ائتلافی اولاف شولتس اقدامات کافی علیه جمهوری اسلامی انجام نداده است و خواهان حرکت‌های بیشتری علیه این حکومت شده‌اند.

در زمان نگارش این گزارش (ظهر به وقت نیویورک) تجمعات اعتراضی در کانادا و آمریکا نیز درحال آغاز شدن‌اند. به گزارش تلویزیون «سی‌بی‌اس»، انتظار می‌رود بیش از ۲۰۰ نفر در شهر شیکاگو در همبستگی با معترضان در ایران، دست به اعتراض بزنند. در بسیاری شهرهای دیگر آمریکا نیز در روزهای شنبه یا یکشنبه تظاهرات‌هایی برقرار خواهد شد. تشکلی به نام «گروه همبستگی ملی ایران» در واشنگتن، پایتخت آمریکا، قرار است روز یکشنبه ساعت ۲ پای بنای یادبود آبراهام لینکلن تظاهرات برگزار کند. انتظار می‌رود ایرانیان از این شهر و ایالات همسایه (ویرجینیا و مریلند) گرد هم بیایند و قرار است سپس به‌سوی سفارت پاکستان و دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در آمریکا که در آن سفارت واقع شده است، راهپیمایی انجام شود. 

در لندن، پایتخت بریتانیا، نیز قرار است ظهر یکشنبه گردهمایی در میدان ماربل‌آرچ و سپس راهپیمایی به‌سمت میدان ترافالگار انجام شود. به گزارش سازمان «عفو بین‌الملل»، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و ساشا دشموک، رئیس «عفو بین‌الملل» در بریتانیا، جزو سخنرانان تظاهرات میدان ترافالگار خواهند بود. راهپیمایی از ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی آغاز می‌شود و سخنرانی‌ها در میدان ترافالگار حوالی ساعت ۳ انجام خواهند شد. کمتر از یک هفته پس از این تظاهرات، موضوع ایران قرار است در مجلس عوام بریتانیا مورد بحث قرار بگیرد.