خشم و محکومیت؛ واکنش‌های گسترده به قتل حکومتی محمد مهدی کرمی و محمد حسینی

هانا نویمن، نماینده پارلمان اروپا: «صبح به‌خیر دنیا؛ رژیم ایران دو معترض دیگر را اعدام کرد»

اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی، دو تن از معترضان بازداشت‌شده، موجی از واکنش‌های گسترده در ایران و جهان را در پی داشته است. از فعالان سیاسی، ورزشکاران و هنرمندان ایرانی گرفته تا سیاستمداران بین‌المللی، این قتل‌های حکومتی جمهوری اسلامی را به‌شدت محکوم کردند.

هلگه لیمبورگ، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی محمدمهدی کرمی، در واکنش به اعدام این معترض در توییتی نوشته است: «نمی‌توانم غم عمیق و خشم خود را هم‌زمان بیان کنم. منابع می‌گویند رژیم ایران امروز محمدمهدی کرمی را اعدام کرد. نام او فراموش نخواهد شد. مبارزه برای آزادی و دموکراسی ادامه خواهد داشت.»

این نماینده آلمانی دو روز پیش به سفارت جمهوری اسلامی در برلین رفته بود تا نامه‌ای برای لغو اعدام و آزادی محمدمهدی کرمی را به دیپلمات‌های جمهوری اسلامی بدهد.

دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک و کفیل سیاسی محمد حسینی، نیز در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی خواستار این شد که جامعه جهانی هزینه سنگین‌تری به جمهوری اسلامی تحمیل کند و گفت: «مسئولیت غرب اکنون ایجاب می‌کند که رژیم ایران و سران خون‌ریزش را بیش ‌از پیش منزوی کند.»

او با اعلام خبر اعدام این دو جوان در صفحه توییترش نوشت: «سر میز مذاکره نشستن و دست دادن با دست‌های آلوده به خون، همیشه در حافظه تاریخ به‌عنوان یک ننگ تاریخی خواهد ماند.»

هانا نویمن، نماینده پارلمان اروپا، در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی، با انتشار توییتی واکنش نشان داد و ضمن طعنه به سیاستمداران دنیا نوشت: «صبح‌ به‌خیر دنیا؛ رژیم ایران دو معترض دیگر را اعدام کرد: محمدمهدی کرمی، محمدحسینی»

این نماینده پارلمان اروپا در کنایه‌ای به دولت‌های غربی و ضمن اشاره به ماهیت تروریستی جمهوری اسلامی، نوشت: «با گفت‌وگوهای بیشتر و فرش قرمز متوقف نمی‌شود. ما باید یک سیگنال روشن بفرستیم و با آن‌ها به‌عنوان آنچه هستند رفتار کنیم: تروریست.»

کیت ولاهان، نماینده منطقه منزیس در پارلمان استرالیا، این قتل‌های حکومتی را «وحشتناک» و «یک اقدام تروریستی دیگر علیه مردم ایران» خواند و عجله برای اعدام آنان را «قساوت» دانست.

مسعود قره‌خانی، رئیس پارلمان نروژ، نیز به اعدام این دو معترض و اعدام آن‌ها بدون ملاقات با خانواده اشاره کرد و در توییتی نوشت: «رژیم ایران به اعدام جوانان معترض ادامه می‌دهد. محمدمهدی کرمی و محمد حسینی امروز اعدام شدند. بابا به مامان نگو که به اعدام محکوم شد.»

او همچنین در این توییت نوشته است: «به آن‌ها اجازه ملاقات با خانواده داده نشد و هیچ روند قانونی وجود نداشت. صدای آن‌ها باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، در توییتی به زبان انگلیسی به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی واکنش نشان داد. او با اشاره به اعدام این دو، بار دیگر خواستار اخراج سفرای ایران شد.

پرستو صالحی، بازیگر سینما و تلویزیون که در کشور ترکیه سکونت دارد، نیز نوشته است: «در کشور ما با هر اذان بیداد می‌کنند، اعدام می‌کنند. موذن اذان نگو، در کشور ما ضحاک به‌وقت اذان صبح خون می‌خورد، موذن اذان نگو.»

حمید فرخ‌نژاد، بازیگری که به‌تازگی از ایران مهاجرت کرده است، نیز در صفحه اینستاگرامش نوشت: «بکش آقا بکش! نشود یک ماه گذشته باشد و تو کسی را اعدام نکرده باشی! چون لای خرمن این ناله‌ها یک آه قایم شده که نمی‌دانم کی و از حنجره کدام‌شان درمی‌آید، ولی قطعا درمی‌آید و شلیک می‌شود.»

مهسا افسانه، کاراته‌کاری ملی‌پوش ایران، در واکنش به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی نوشت: «دل پدر و مادرشان را خون کردید، اصلا انگار کارتون خون کردن و جدا کردن همیشگی پدر و مادران از فرزندانشان است، کاری مهم‌تر از اعدام جوان‌ها و نسل‌کشی در این کشور ندارید.»

حمیده عباسعلی، کاپیتان تیم ملی کاراته ایران، نیز نوشت: «این بچه حق نبود از ادامه زندگی کردن محروم بشه، کاش می‌تونستم این بچه رو به آغوش پدر و مادر زحمتکشش برگردونم، ظلم پایدار نیست.»

داریوش اقبالی، خواننده و هنرمند، نیز در استوری اینستاگرامش نوشت: «یاور از ره رسیده، با من از ایران بگو، از فلات غوطه‌ور در خون بسیاران بگو، با زمستان که می‌تازد به قتل‌عام باغ، از گل خشمی که می‌روید در این گلدان بگو.»

گوگوش، خواننده مشهور پاپ، نیز با انتشار ویدیویی از شعارهایش علیه جمهوری اسلامی در کنسرت اخیر خود نوشته است: «به نام پیامبر اسلام، دو محمد را کشتند. مرگ بر جمهوری اسلامی»

محمود امیری‌مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران، با انتشار توییتی ضمن محکوم کردن این اعدام‌ها نوشت که این اتفاق باید برای حاکمیت جمهوری اسلامی، عواقبی بسیار شدیدتر و گسترده‌تر از اعدام‌های قبلی در‌پی داشته باشد. امیری‌‌‌مقدم همچنین خواستار اعمال تحریم‌های حقوق بشری شدید‌تر علیه نهادها و شخصیت‌های حکومت ایران شد.

کمپین حقوق بشر ایران نیز در واکنش به این دو اعدام، خواستار واکنش سریع و قاطع جامعه جهانی شد و در صفحه توییترش نوشت: «طناب‌های دار ظالم هر روز بر گردن بی‌گناهان تنگ‌تر می‌شود. تاخیر در واکنش فوری و قاطع جامعه جهانی یعنی تداوم قتل‌های حکومتی از سوی جمهوری اسلامی.»