پاکستان و ازبکستان، مطالعه امکان‌سنجی راه‌آهن ترانس-افغان را آغاز می‌کنند

راه‌آهن ترانس-افغان در زمان دولت پیشین افغانستان برای اتصال آسیای مرکزی به آسیای جنوبی برنامه‌ریزی شده بود

خط آهن ازبکستان - افغانستان در سال 2012 افتتاح شد - /twitter@afghanrailway

دبیر وزارت راه‌آهن پاکستان، روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه، با رئیس اداره راه‌آهن افغانستان (تحت کنترل طالبان) و نماینده کشور ازبکستان، در‌مورد آغاز زودهنگام مطالعه امکان‌سنجی پروژه راه‌آهن ازبکستان-افغانستان-پاکستان در اسلام‌‌آباد گفت‌وگو کرد. ازبکستان و پاکستان آمادگی‌شان را برای آغاز این مطالعات و تلاش برای تسریع روند این پروژه اعلام کردند.

این پروژه با هدف اتصال پاکستان به کشورهای آسیای مرکزی، از طریق اتصال راه‌آهن موجود در مزار‌شریف به شبکه راه‌آهن پاکستان انجام می‌شود. طرح اولیه این پروژه در زمان حکومت جمهوری در افغانستان، شکل گرفت و ارزیابی‌های فنی اولیه آغاز شد. افغانستان، ازبکستان و پاکستان پیش‌تر یک نقشه راهبردی برای ساخت یک خط آهن جدید ۵۷۳ کیلومتری به نام ترانس-افغان را امضا کرده‌اند که آسیای مرکزی را به بندرهای دریای عرب متصل می‌کند. اکنون کشورهای ازبکستان و پاکستان آمادگی‌شان را برای گام‌های بعدی اعلام کرده‌اند.

این پروژه‌ها که در دولت پیشین افغانستان آغاز شده بودند، بیشتر به‌دلیل ناامنی‌ و جنگ، متوقف می‌شدند. پروژه‌های راه‌آهن، لوله گاز و حتی سدهای آب برای تولید انرژی که همواره به‌دلیل ناامن بودن مسیر یا درگیری در آن مناطق میان طالبان و نیروهای دولت‌، متوقف می‌شدند، باعث می‌شد سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها سال‌ها راکد بماند.

اکنون طالبان با کنترل تقریبا تمام اراضی افغانستان، تلاش‌ می‌کنند تا پروژه‌های طراحی شده دولت پیشین را دوباره از سر گیرند و از این طریق امکانات اقتصادی و نیز روابط سیاسی را با کشورهای همسایه تامین کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا بخت‌الرحمن شرافت، مسئول اداره راه‌آهن افغانستان (عضو گروه طالبان) که در یک سفر رسمی به پاکستان رفته بود، در توییتی نوشت که «ازبکستان و پاکستان تعهد کرده‌اند که هزینه‌های مطالعات تخنیکی (فنی) این پروژه را متقبل شوند.»

وزارت راه‌آهن پاکستان در بیانیه‌ای گفت که پروژه راه‌آهن ترانس- افغان، نه‌تنها تجارت منطقه‌ای و دوجانبه بین کشورهای شرکت‌کننده را تسهیل می‌کند، بلکه ارتباطات مردمی بهتری را با کل منطقه فراهم می‌کند.

این راه‌آهن که اکنون از ازبکستان تا شهر مزارشریف در شمال افغانستان وجود دارد و در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده است، بر‌اساس پروژه جدید، از مسیر کابل به پیشاور پاکستان وصل می‌شود و امکان ارتباط میان آسیای مرکزی و آسیای جنوبی را فراهم می‌کند.

بر اساس استراتژی راه‌آهن برای همکاری‌های اقتصادی-منطقه‌ای آسیای مرکزی در کنفرانس وزیران کشورهای منطقه که شامل برنامه «همکاری اقتصادی منطقه‌ای کشورهای آسیای مرکزی» بود و در سال ۲۰۱۶ در اسلام‌آباد برگزار شد، در حال حاضر حدود ۲۵ هزار کیلومتر کریدور اصلی راه‌آهن، کشورهای منطقه را به هم متصل می‌کند.

بیشتر از اقتصاد