درخواست از فیفا برای به رسمیت شناختن تیم ملی زنان افغانستان در تبعید

تیم ملی زنان افغانستان در اوت ۲۰۲۱ از کشور خارج شد

اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان با سقوط دولت جمهوریت و سلطه طالبان، از این کشور خارج شدند-William WEST / AFP

در حالی که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) خود را برای برگزاری جام جهانی فوتبال زنان در استرالیا و نیوزیلند آماده می‌کند، دو چهره مطرح جهانی از فیفا درخواست کرده‌اند تا تیم ملی زنان افغانستان را به‌عنوان یک تیم ملی در تبعید به رسمیت بشناسد.

ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل و خالده پوپل، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال زنان افغانستان، از فیفا خواسته‌اند تا تیم ملی زنان افغانستان را که اعضای آن در حال حاضر در استرالیا زندگی می‌کنند، به‌عنوان یک تیم در تبعید به رسمیت بشناسد.

 با این حال، فیفا تاکنون به این درخواست جواب مثبت نداده است. جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، به گاردین گفت: «ما تمام سعی خود را متمرکز بر برگزاری یک جام جهانی فوتبال عالی در ژوئیه امسال کرده‌ایم و دوست نداریم در حال حاضر به مسائل نقض حقوق بشر بپردازیم.»

 به دلیل نپذیرفتن تیم ملی فوتبال افغانستان به‌عنوان یک تیم در تبعید، دختران فوتبالیست افغان نتوانستند به دور مقدماتی جام جهانی برسند. با وجود اینکه گزارش‌های متعددی از سازمان‌های مختلف مدافع حقوق بشر در‌مورد نقض قوانین اخلاقی در فدراسیون جهانی فوتبال منتشر شده است، اما فیفا تا‌کنون از به رسمیت شناختن تیم ملی زنان افغانستان در تبعید خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به استناد قوانین فیفا، زنان می‌توانند در تبعید نیز فوتبال بازی کنند. تیم ملی فوتبال زنان افغانستان پس از سقوط دولت جمهوری و سلطه طالبان، برای خروج از کشور اقدام کردند. دختران فوتبالیست پس از مدتی سرگردانی بالاخره توانستند راهی برای خروج از افغانستان پیدا کنند. بخش زیادی از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان به استرالیا پناهنده شدند و تعداد کمی هم در کشورهای دیگر اروپایی زندگی می‌کنند. با استقرار دختران فوتبالیست افغان در استرالیا، این تیم تمریناتش را آغاز کرد و تا‌کنون چندین بازی با تیم‌های فوتبال دختران در استرالیا نیز انجام داده است.

 با آغاز دور مقدماتی جام جهانی فوتبال زنان، تیم ملی فوتبال زنان افغان نیز به فکر شرکت در این جام افتادند، اما یک تیم بدون به رسمیت شناخته شدن در فیفا، نمی‌تواند نماینده کشورش باشد، در بازی‌های حرفه‌ای فوتبال بازی کند یا بودجه لازم برای آماده‌سازی بازیکنانش به دست بیاورد.

با وجود اینکه تیم ملی فوتبال زنان افغانستان از یک سال پیش بدون وقفه تمرین می‌کند، اما این تمرین‌ها بدون نتیجه بوده است. این تیم تاکنون در هیچ جام رسمی بازی نکرده است، اما بازیکنانش همچنان با امید به آینده، تلاش و تمرین می‌کنند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از رهبران کشورهای جهان خواسته‌اند تا از مذاکره با طالبان و به رسمیت شناختن آنان تا زمانی که این گروه، حقوق زنان را دوباره به آنان بازگرداند، خودداری کنند. طالبان با سلطه بر افغانستان، نه‌تنها زنان را از انجام هر‌گونه ورزش منع کردند، بلکه آنان را تقریبا از تمام عرصه‌های اجتماعی محو کرده‌اند. زنان در افغانستان حق کار ندارند وهر روز منزوی‌تر از گذشته می‌شوند.

بیشتر از ورزش