تابوت پاپ بندیکت شانزدهم در مقبره‌اش قرار گرفت

گئورگ گانسواین، اسقف اعظم آلمان و منشی پیشین پاپ بندیکت، با حضور در مقبره پاپ درگذشته، بر پیکر بی‌جان او دعا خواند

تابوت پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر سابق کاتولیک‌های جهان که در آخرین روز سال ۲۰۲۲ درگذشت، به یکی از غارهای دست‌سازِ واقع در زیر کلیسای سنت پیترِ واتیکان منتقل شد تا در ادامه، مراسم تدفین او در روز پنجشنبه ۵ ژانویه ۲۰۲۳، انجام شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در توصیف تابوتی که پیکر پاپ بندیکت را درون آن قرار داده‌اند، نوشت بر روی این تابوت صلیبی فلزی و ساده گذاشته‌اند که نشانه بیش از هشت سال حکمرانی او بر واتیکان در مقام پاپ است. آسوشیتدپرس در عین ‌حال گزارش داد بر روی تابوت پاپ فقید، کتیبه‌ای نیز به زبان لاتین قرار دارد که بر روی آن نوشته‌اند او در لحظه مرگ ۹۵ سال و ۸ ماه و ۱۵ روز داشت.

بر روی کتیبه همچنین شمار سال‌هایی که پاپ بندیکت رهبری کاتولیک‌های جهان را بر عهده داشت ذکر شده است؛ دورانی که از ۱۹ آوریل ۲۰۰۵ آغاز شد و با خواست او در ۲۸ فوریه ۲۰۱۳ به پایان رسید.

در ۶۰۰ سال گذشته، پاپ بندیکت نخستین رهبر واتیکان بود که به بازنشستگی تن داد و پیش از مرگ از این مقام کناره‌گیری کرد. به این ‌ترتیب، پس از کناره‌گیری او از این سمت، پاپ فرانسیس به جانشینی او برگزیده شد و این دو، طی قریب به ۱۰ سال گذشته، هم‌زمان با یکدیگر ساکن واتیکان بودند؛ اتفاقی که در تاریخ واتیکان امری نادر محسوب می‌شود.

گئورگ گانسواین، اسقف اعظم آلمان و منشی پیشین پاپ بندیکت، پس از آنکه تابوت پاپِ درگذشته در مقبره قرار گرفت، بر پیکر او دعا خواند. هم‌زمان زنان غیرروحانی واتیکان که در دوران بیماری پاپ بندیکت شانزدهم از او در صومعه‌ای واقع در باغ واتیکان نگهداری می‌کردند، به‌منظور «آخرین وداع» بر سر پیکر بی‌جان او حاضر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر واتیکان در روز پنجشنبه اعلام کرد پس از تکمیل مراحل مختلف خاکسپاری پاپ بندیکت که تا هفته آینده به اتمام می‌رسد، عموم مردم نیز می‌توانند از مقبره پاپ فقید دیدار کنند.

پیش از این و در روز دوشنبه هفته جاری، بیش از ۶۰ هزار نفر با حضور در کلیسای سن پی‌یترو واقع در واتیکان، به دیدن پیکر پاپ بندیکت شانزدهم رفتند و با او وداع کردند؛ رقمی که به مراتب بیش از پیش‌بینی‌ نهادهای امنیتی ایتالیا بود که برآورد می‌کردند جمعیتی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر برای وداع با پاپ بندیکت در این کلیسا حاضر شوند.

پاپ بندیکت شانزدهم به‌دلیل آنکه در دوران نوجوانی خود عضو سازمان جوانان حزب نازی آلمان بود، تلاش کرد تا به‌منظور ترمیم تصویر منفی خود در ذهن افکار عمومی، در دوران رهبری‌اش بر واتیکان روابطش با یهودیان را گسترش دهد. به ‌این ترتیب، او دومین پاپِ تاریخ مسیحیت به‌‌حساب می‌آید که به کنیسه، نیایشگاه و محل اجتماع یهودیان، پا گذاشت.

پاپ بندیکت همچنین با نگارش کتاب «عیسی ناصری» که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، قوم یهود را از اتهام مشارکت در مرگ عیسی مسیح مبرا دانست.

با تمام این اوصاف، واتیکان در دوران رهبری پاپ بندیکت شانزدهم رویکردهایی محافظه‌کارانه‌تر از قبل اتخاذ کرد که باعث شد کاتولیک‌های پیرو دیدگاه‌های مترقی از واتیکان فاصله بگیرند.

بیشتر از جهان