پنج سفیر زن، عربستان سعودی را در جهان نمایندگی می‌کنند

در برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن سلمان، توانمندسازی زنان اهمیت ویژه‌ای دارد

عربستان سعودی در راستای فرصت‌های برابر برای زنان گام برمی‌دارد

عربستان سعودی در سال‌های اخیر گام‌های مهمی در راستانی توانمندسازی زنان و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنان برداشته است. این تلاش‌ها به عنوان بخشی از برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاهی سعودی و با هدف ارتقای موقعیت زنان دنبال می‌شوند.

عربستان سعودی در پیوند با همین هدف تاکنون پنج زن را به عنوان سفیر پادشاهی سعودی به کشورهای مختلف اعزام کرده است: شاهدخت ریما بنت بندر آل سعود، امل یحیی المعلمی، ایناس الشحوان، هیفا الجدیع، نسرین الشبل.

در اینجا هر یک از این سفرا را به اختصار معرفی می‌کنیم .

شاهدخت ریما بنت بندر، سفیر عربستان سعودی در آمریکا

شاهدخت ریما بنت بندر آل سعود در سال ۲۰۱۹ با حکم شاهزاده محمد بن سلمان به عنوان نخستین سفیر زن عربستان سعودی به ایالات‌متحده آمریکا رفت. او قبل از آن هم در سمت‌های معاون برنامه‌ریزی و توسعه اداره کل ورزش و معاونت رئیس‌جمهوری در امور زنان فعالیت می‌کرد.

پدر شاهدخت ریما نیز در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵، سفیر عربستان سعودی در ایالات‌متحده آمریکا بود و شاهدخت ریما به دلیل اینکه سال‌های زیادی همراه خانواده‌اش در آمریکا زندگی کرده است، آشنایی زیادی با این کشور دارد. او دارای مدرک کارشناسی رشته مطالعات موزه‌داری از دانشگاه جورج واشنگتن است.

شاهدخت ریما در تمام سال‌های مسئولیت خود از توانمندسازی زنان و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنان در پادشاهی سعودی دفاع کرد و هنگامی‌ که ریاست بخش زنان کمیته المپیک عربستان را بر عهده داشت، موفق شد پس از سال‌ها زنان کشورش را دو بار به این مسابقات اعزام کند. هیفا بنت فیصل، مادر ریما، نیز یکی از زنان تاثیرگذار در پادشاهی سعودی به شمار می‌رود.

امل یحیی المعلمی، سفیر عربستان سعودی در نروژ

امل یحیی المعلمی سال ۲۰۲۰ و پس از سال‌ها فعالیت در حوزه‌های دانشگاهی، به عنوان دومین سفیر زن عربستان سعودی عازم نروژ شد و اعتبارنامه‌اش را به شاهزاده هاکون، ولیعهد نروژ و نماینده هرالد پنجم، پادشاه این کشور، تسلیم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

المعلمی در رشته ارتباط‌ات جمعی و روزنامه‌نگاری دانشگاه دنور در ایالات‌متحده آمریکا تحصیل کرده و لیسانس هنر خود را به زبان انگلیسی از دانشگاهی در ریاض دریافت کرده است. علاوه بر این او توانست از مرکز مطالعات اسلامی از دانشگاه آکسفورد انگلستان بورس تحصیلی دریافت کند.

امل یحیی المعلمی متولد مکه و برآمده از خانواده‌ای دارای سوابق دیپلماتیک است. او دختر سپهبد یحیی المعلمی، نویسنده برجسته فقید است و عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل، برادر او است.

ایناس الشحوان، سفیر عربستان سعودی در سوئد و ایسلند

ایناس بنت احمد الشهوان آوریل ۲۰۲۱ به عنوان سومین سفیر زن عربستان سعودی در سوئد و ایسلند منصوب شد. الشحوان دارای مدرک کارشناسی ارشد در روابط بین‌الملل از دانشگاه استرالیا است و از دانشگاه هاروارد هم گواهینامه برنامه رهبری نوظهور را دریافت کرده است.

به گزارش العربیه، سفیر عربستان سعودی در سوئد و ایسلند در مراسم سوگند خود از تلاش‌های بی‌سابقه پادشاهی سعودی برای توانمندسازی زنان سخن گفت.

ایناس الشحوان از سال ۲۰۰۷ به وزارت خارجه عربستان سعودی پیوست و پیش از اینکه به عنوان سفیر این کشور به اروپا اعزام شود، چندین سمت دیگر داشت از جمله مشاور معاون سیاسی وزیر. او نخستین زنی است که در معاونت سیاسی و اقتصادی وزارت خارجه سمتی مدیریتی گرفت.

هیفا‌ الجدیع، رئیس هیئت نمایندگی عربستان سعودی در اتحادیه اروپا

هیفا‌ الجدیع سوم ژانویه ۲۰۲۳ به ریاست هیئت نمایندگی پادشاهی عربستان سعودی در اتحادیه اروپا منصوب شد و در برابر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، سوگند یاد کرد.

هیفا الجدیع پیش از این، رئیس امور بین‌الملل در دفتر اجرایی احمد الخطیب، وزیر جهانگردی عربستان سعودی، مدیر اجرایی بخش تحقیقات شرکت رسانه‌ای عربستان سعودی و رئیس همکار‌های بین‌المللی در کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان سعودی بود.

او در آمریکا روزنامه‌نگاری و روابط بین‌الملل خواند و مدتی در سازمان ملل متحد به‌عنوان نماینده ریاض، مشاور شورای امنیت بود.

نسرین الشبل، سفیر عربستان سعودی در فنلاند

نسرین الشبل نیز که روز سوم ژانویه به عنوان سفیر عربستان سعودی در فنلاند معرفی شد، یک دیپلمات و استاد دانشگاه است. او پس از اینکه مقابل ملک سلمان بن عبدالعزیز سوگند یاد کرد، در حساب توییتری‌ خود از پادشاه تشکر کرد.

نسرین الشبل یکی از زنان تاثیرگذار عربستان است که حدود ۱۶ سال در سمت‌های مختلفی در وزارت خارجه این کشور فعالیت کرده است. او در این مدت ماموریت‌های دیپلماتیک مهمی برعهده داشته است که مهم‌ترین آن‌ها ریاست هیئت نمایندگی پادشاهی سعودی در اتحادیه اروپا است.