بحران مجلس نمایندگان آمریکا بر سر انتخاب رئیس

برای اولین بار در یک قرن گذشته، کنگره آمریکا در سه دور اول رای‌گیری، نتوانست رئیس مجلس را انتخاب کند

مک‌کارتی ۵۷ ساله می‌گوید هنوز امیدوار است که به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا برسد_ AFP

در اتفاقی کم‌سابقه، نمایندگان مجلس ایالات متحده در سه دور اول رای‌گیری نتوانستند سر انتخاب رئیس کنگره به اجماع برسند.

به گزارش اینساید پیپر، حزب جمهوری‌خواه به جای جشن گرفتن کنترل جدید خود بر کنگره، با یک مبارزه طولانی برای انتخاب رئیس پیشنهادی روبرو شده است؛ اتفاقی که می‌تواند اختلاف‌های داخلی را بیشتر کند و فعالیت سیاسی کوین مک‌کارتی را در معرض خطر قرار دهد.

کوین مک‌کارتی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گزینه اصلی این حزب برای ریاست این نهاد است؛ با این حال حدود ۲۰ نماینده جمهوری‌خواه تندرو با مواضع میانه‌رو او مخالف‌اند و چنین گزینه‌ای را شخص مناسبی برای رهبری اکثریت جمهوری‌خواه کنگره آمریکا نمی‌دانند.

نماینده کالیفرنیا در کنگره برای انتخاب به عنوان قانون‌گذار ارشد واشنگتن که ریاست مجلس را بر عهده دارد، به اکثریتی ساده نیاز داشت اما با امتناع نمایندگان راست افراطی مواجه شد و نتوانست این جایگاه را به دست آورد. با پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر ۲۰۲۲، اکنون ۲۲۲ جمهوری‌خواه و ۲۱۳ دموکرات در کنگره حضور دارند.

مخالفان مک‌کارتی ۵۷ ساله معتقدند این نماینده با عملکرد ضعیفی که در زمان ریاست نانسی ‌پلوسی دموکرات از خود نشان داد، نمی‌تواند رهبر جمهوری‌خواهان قلمداد شود.

آخرین باری که برای انتخاب رئیس مجلس در آغاز به کار یک کنگره جدید، بیش از یک دور رای‌گیری انجام شد، یک قرن پیش (۱۹۲۳) بود. پیش‌بینی می‌شود مجلس نمایندگان از ظهر چهارشنبه رای‌گیری‌های بیشتری برگزار کنند تا در نهایت یک نفر بتواند رای اکثریت را به دست آورد. در این میان، دور از ذهن نیست که نامزد جدیدی که بخشی از این روند نبوده است، ناگهان پا به میدان بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از موانع سر راه انتصاب مک‌کارتی این است که برخی از نمایندگان جناح راست افراطی معتقدند او به اندازه کافی به دونالد ترامپ وفادار نیست. انتقاد دیگر نمایندگان راست افراطی به او این است که در مواردی از جمله بودجه و مسائلی دفاعی و امنیتی علیه حزب دموکرات مواضع چندان تهاجمی نداشته است.  البته آن‌ها برای حضور در این رقابت‌ها هیچ جایگزینی معرفی نکرده‌اند و مک‌کارتی اعلام کرده که هنوز برای رسیدن به نتیجه امیدوار است.

با اینکه جمهوری‌خواهان بر سر رئیس مجلس اختلاف شدیدی دارند، همه دموکرات‌ها به نماینده منتخبشان، هاکیم جفریز، رای دادند.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه پس از تعطیلی کنگره در رسانه اجتماعی متعلق به خود نوشت: «در حزب جمهوری‌خواه، آشفتگی‌های غیرضروری زیادی وجود دارد.»

کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه یکی از جدی‌ترین مخالفان توافق برجام در زمان اوباما بود. او در سال ۲۰۱۵، هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای ایران، در بیانیه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، هشدار داد که «تضمین یک توافق پذیرفتنی با ایران اگر نگوییم غیرممکن، اما دشوار خواهد بود؛ مگر اینکه تصمیم‌گیرندگان در تهران با فشار بیشتر از سوی ایالات‌متحده و جامعه بین‌المللی مواجه شوند.» او اندکی پس از امضای برجام نیز به همراه شمار دیگری از نمایندگان جمهور‌ی‌خواه، به اسرائیل رفت و در توییتی نوشت: «بر اساس اطلاعاتی که داریم، متقاعد شدم که این توافقی بد برای آمریکا و جهان است.»

مک‌کارتی یکی از منتقدان کمک نظامی آمریکا به اوکراین هم به شمار می‌رود. او در عین حال، پس از خروج آمریکا از افغانستان، به‌شدت از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، انتقاد کرد و گفت که با این اقدام، بار دیگر افغانستان به مرکز «فعالیت‌های تروریستی» تبدیل می‌شود.

کوین مک‌کارتی ابتدا با دونالد ترامپ روابط بسیار نزدیکی داشت اما میانه این دو جمهوری‌خواه مدتی شکرآب شد؛ زیرا پس از حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا، مک‌کارتی خشمگین شد و در تماسی تلفنی از ترامپ خواست مانع ورود هوادارانش به کنگره شود. هرچند ماجرا تنها به همین تماس تلفنی محدود نبود و با انتشار یک فایل صوتی لورفته در نیویورک‌تایمز، آشکار شد که عصبانیت مک‌کارتی تا جایی بوده که از ترامپ خواسته استعفا کند و حتی با اخراجش از کاخ سفید هم موافقت کرده و گفته است که دیگر تحمل او را ندارد.

بیشتر از جهان