دیپلمات‌های افغانستان مانع معرفی سفیر طالبان برای سفارت تهران شدند

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با توسل به گزینه نظامی قدرت را در افغانستان به‌دست گرفتند و از آن زمان تاکنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به‌رسمیت نشناخته است

گفته می‌شود طالبان در توافق با سفیر جدید جمهوری اسلامی در افغانستان، اقدام به معرفی سفیر در ایرن کشور کردند- فیسبوک سفارت افغانستان در تهران

منبعی در سفارت ایران روز سه‌شنبه، ۱۳ دی (سوم ژانویه ۲۰۲۳) گفت که دیپلمات‌های نظام سابق افغانستان مانع معرفی فضل‌محمد حقانی، عضو گروه طالبان، به‌عنوان سرپرست سفارت افغانستان در تهران شده‌اند.

او افزود که این دیپلمات‌ها اعتراض کردند و هشدار دادند که اجازه کار به نماینده طالبان را نخواهند داد. 

این منبع به ایندیپندنت فارسی گفت که عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران، در گفت‌وگویی تلفنی با امیرخان مقتی، وزیر خارجه طالبان، تاکید کرده است که سفارت را به این گروه تحویل نمی‌دهد و به کشور میزبان تحویل خواهد داد.

به گفته‌ این منبع، طالبان با توافق با حسن کاظمی قمی، سفیر جدید ایران در افغانستان، اقدام به معرفی سفیر در این کشور کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سقوط حکومت افغانستان به‌دست طالبان، عبدالغفور لیوال، سفیر پیشین افغانستان در تهران، از مقامش کناره‌گیری کرد و عبدالقیوم سلیمانی، معاون سفیر، به سرپرستی این سفارت برگزیده شد. 

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ با توسل به گزینه نظامی قدرت را در افغانستان به‌دست گرفتند و از آن زمان تاکنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به‌رسمیت نشناخته است؛ اما طالبان تلاش کردند که نمایندگانشان را به سفارت‌های افغانستان در کشورهای مختلف و سازمان ملل متحد اعزام کنند. 

جمهوری اسلامی ایران با طالبان رابطه دارد و با افشای سخنان منتسب به بهادر امینیان در مورد این گروه، در آذرماه ماموریت او به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی در کابل پایان یافت و حسن کاظمی قمی به‌عنوان سفیر جدید، کارش را آغاز کرد.

بهادر امینیان در سخنرانی جنجالی خود، طالبان را «موجوداتی غیرقابل‌تحمل، خانمان‌برانداز و باعث شرمساری افغانستان و مسلمانان» خوانده و گفته بود که جمهوری اسلامی، راهی جز تعامل با آن‌ها ندارد. او گفته بود: «طالبان شبیه لشکر مغول‌اند و جمهوری اسلامی باید با آن‌ها همچون مغول‌ها برخورد کند، تا متمدن شوند.»

امینیان همچنین گفته بود که به طالبان بی‌اعتماد است و مدعی شده بود که طالبان با سازمان جاسوسی اسرائیل، «موساد»، ارتباط دارند. او گفته بود طالبان «با وجود اینکه دو دهه با آمریکا جنگیده‌اند، اما ضدآمریکایی نیستند و اگر جمهوری اسلامی دیر بجنبد، آمریکایی‌ها به‌راحتی می‌توانند آن‌ها (طالبان) را مصادره کنند.»

جمهوری اسلامی در دوران حاکمیت طالبان تلاش کرده است که روابط نزدیکی با آن‌ها برقرار کند؛ بارها مقام‌های ایرانی و خبرنگاران وابسته به جمهوری اسلامی در سفر به کابل، با مقام‌های طالبان دیدار کردند.

اما در طول یک‌سال و نیم گذشته، چندین مرتبه جنگجویان طالبان در استان‌های هرات و نیمروز با مرزبانان ایرانی درگیر شدند و گذرگاه‌های مرزی دو کشور برای مدتی مسدود شده بود.

برخی از مقام‌های حکومت سرنگون‌شده افغانستان ادعا می‌کردند که جمهوری اسلامی از طالبان حمایت می‌کند تا به جنگ ادامه بدهند. در آن زمان، جمهوری اسلامی ایران اتهام همکاری با طالبان را به‌طور مکرر رد می‌کرد.

بیشتر از جهان