اقتصاد ایران به روایت سخنگوی دولت رئیسی: همه مشکلات حل شده‌اند جز معیشت مردم

ادعای کاهش نرخ بی‌کاری و افزایش درآمدهای نفتی و صادرات در انبوه مشکلات اقتصادی مردم

طبق اعلام وزارت کار  ۲۵ میلیون نفر جمعیت ایران زیر خط زندگی می‌کنند-رکنا

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در هفته‌های اخیر را به کانال‌های تلگرامی نسبت داد و گفت که وزارت اطلاعات «۴۰ کانال تلگرامی نرخ‌ساز» را شناسایی کرده است. او در ادامه ادعاهای خود افزود که این کانال‌های تلگرامی به عنوان «بخشی از جنگ ترکیبی دشمن در بعد اقتصادی شکل گرفته بودند».

پیش‌تر نیز برخی دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، افزایش بی‌سابقه نرخ ارز را به «اخلاگران بازار» و «دشمنان» نسبت داده‌‌ بودند. سخنگوی دولت نیز در ادامه همین رویکرد، مدعی شد که کانال‌های تلگرامی با «سفارش مستقیم دشمنان» کار می‌کردند و این افراد با هزینه‌هایی که در خارج از کشور تامین می‌شد، ماموریت داشتند در نرخ ارز «تاثیرآفرینی منفی» بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌که ابراهیم رئیسی با وعده حل مشکلات اقتصادی و رفع فقر روی کار آمد، سخنگوی دولتش در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه آب پاکی را روی دست مردم ریخت و گفت: «حل مشکلات معیشتی به این دولت به ارث رسیده و زمان‌بر است.» او در ادامه افزود که دولت فعلی، سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی داخلی دولت قبل را می‌پردازد.

بهادری جهرمی، در عین حال که از مشکلات اقتصادی دولت سخن می‌گفت ادعای رکورد صادرات نفت از سال ۱۳۹۷ تاکنون را نیز مطرح کرد و مدعی شد که درآمدهای ارزی کشور در پاییز ۶۰ درصد افزایش یافته است. او ادعای مشابهی را نیز درباره نرخ بی‌کاری مطرح کرد و گفت که کم‌ترین نرخ بی‌کاری را در پاییز شاهد بودیم.

سخنگوی دولت رئیسی از افزایش رکورد تولید برق و بهره‌برداری از شش نیروگاه نیز سخن گفت و در ادامه ادعاهایش افزود: «تورم ناشی از خلق نقدینگی یکی از معضلات کشور ما بود که شاهد کاهش قابل قبول ترح رشد نقدینگی هستیم.»

به گفته وی ۱۰۰درصد درآمدهای مالیاتی نیز در پاییز امسال وصول شد و این امر کاهش وابستگی‌ به درآمدهای نفتی را در پی داشت.

بهادری جهرمی، ادعای افزایش ۲۰ درصدی صادرات نسبت به سال قبل را نیز مطرح کرد و گفت که خرید داخلی گندم ۶۰ درصد افزایش یافت. طبق ادعای وی تورم ۶۰ درصدی نیز در دولت ابراهیم رئیسی به ۴۰ درصد کاهش یافت.

مشخص نیست دولتی که بهادری جهرمی این‌چنین درباره دستاوردهایش صحبت می‌کند در کدام نقطه جغرافیایی از جهان قرار دارد اما بررسی‌های کارشناسان در ایران، اثبات می‌کند که با روی کار آمدن دولت رئیسی نه تنها مشکلات معیشتی کاهش نیافت که افزایش چندین برابری قیمت‌های کالاها و خدمات، شمار زیادی از مردم را به زیر خط فقر سوق داد.

فعالان کارگری می‌گویند درآمدهای فعلی تنها ۳۵ درصد هزینه‌های زندگی کارگران را پوشش می‌دهد. طبق اعلام وزارت رفاه، بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و خط فقر برای خانواده چهار نفری به ۱۵ میلیون تومان نزدیک است. قیمت دلار هر روز رکورد جدیدی را در ایران ثبت می‌کند و مسئولان از عهده کنترل نرخ تورم ناتوان‌اند.

طبق پیش‌بینی مجلس هم درآمدهای نفتی ایران در سال جدید میلادی به طور فزاینده‌ای کاهش می‌یابد. تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از عملکرد بودجه در شش ماهه نخست ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد که بسیاری از اهداف دولت در این بودجه محقق نشده‌اند و میزان تحقق درآمدهای نفتی در بودجه شش ماه نخست امسال، تنها ۵۶ درصد بوده است.