موج هشتم کرونا در ایران؛ نگرانی از افزایش «زیرسویه سی.اچ.۱.۱»

به نظر می‌رسد موج هشتم کرونا در ایران آغاز شده است و تعداد مرگ‌ومیرها احتمالا در یکی دو هفته آینده رشد چشمگیری خواهد داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت بهداشت اعلام کرد که در شبانه روز گذشته ۹۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است- ATTA KENARE / AFP

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا روز دوشنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۱، گفت در روزهای اخیر و از روز یکشنبه در ایران و برخی کشورها شاهد «افزایش موارد ابتلا به زیرسویه‌های اومیکرون، بستری در بیمارستان و مرگ‌و‌میر هستیم.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در حاشیه هشتادمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا گفت: «به نظر می رسد از چند هفته پیش، زیرسویه های جدید اُمیکرون به ایران وارد شده که برخی از این زیرسویه ها از جمله ۱.۵ XBB می‌تواند مهم باشد چرا که رو به افزایش بوده است.» وی همچنین گفت یکی از زیرسویه‌هایی که در حال افزایش است و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده  ۱.۱. CH است و شاید روند افزایشی آن در برخی کشورها موجب نگرانی سایر کشورها شود.

جماعتی با اشاره به اینکه احتمالا وارد موج هشتم کرونا در ایران شده‌ایم و تعداد مرگ‌ومیرها احتمالا در یکی دو هفته آینده رشد چشمگیری خواهد داشت، گفت موج هشتم تا روزهای پایانی سال ادامه خواهد داشت و پس از آن روند کاهشی پیدا می‌کند. وی همچنین افزود که با توجه به گزارش‌های پراکنده از افزایش بستری در برخی بیمارستان‌های کشور و بخش‌های مراقبت‌های ویژه، به نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده شاهد روند افزایش یابنده کرونا و مرگ‌ومیر این بیماری در ایران باشیم.

جماعتی بااشاره به اینکه در ایران هنوز زیرسویه ۵. BA غالب است گفت: «بر اساس آخرین گزارش ها، حدود ۸۸ درصد زیرسویه های غالب در ایران مربوط به ۵. BA بوده اگرچه زیرسویه ۲.۷۵. BA نیز در ایران مشاهده شده و حدود ۴.۴ درصد از زیرسویه های شناسایی شده را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر ۴. BA که در برخی کشورها غالب است در کشور ما حدود ۱.۵ درصد بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا همچنین گفت که عدم واکسیناسیون افراد پرخطر و سالمندان و فعالیت‌های گروه‌های ضدواکسن در چین باعث افزایش موارد مرگ‌ومیر در این کشور شده است.

حمیدرضا جماعتی همچنین با اشاره به توصیه‌های کمیته علمی برای موج هشتم کرونا از مردم خواست در مجامع و فضاهای سربسته ماسک بزنند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه تهویه مناسب، رعایت فاصله فیزیکی و شستشو و ضدعفونی کردن دست‌ها را جدی بگیرند. وی همچنین از کسانی که علایم بالینی کرونا دارند خواست که حداقل ۵ روز در خانه قرنطینه شوند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا همچنین خواستار اتخاذ تمهیداتی برای ورود مسافران از کشورهای پرخطر شد و گفت مسافران کشورهایی که ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون در آنها بیشتر است، اگر علائمی داشته باشند باید جداسازی و حداقل ۵ روز قرنطینه شوند.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت بهداشت اعلام کرد که در شبانه روز گذشته ۹۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است که ۴۲ نفر آنها بستری شده‌اند. همچنین در شبانه‌روز گذشته ۵ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۱۴۴ هزار و ۶۹۳ نفر رسیده است.

بیشتر از بهداشت و درمان