عضو کمیته علمی کرونا: آمار فوتی‌ها تا دو هفته دیگر افزایش می‌یابد

استاد اپیدمیولوژی: با توجه به تجمع‌های محرم قطعا نباید روند صعودی ابتلا را کاهش‌یافته تلقی کرد

وج هفتم کرونا در ایران آغاز شده و روند ابتلا به بیماری به سرعت در حال افزایش است - irna

مجید مختاری، عضو کمیته علمی کرونا، گفت که با افزایش موارد ابتلای روزانه به کرونا در ایران ممکن است تا دو هفته دیگر، آمار فوتی‌ها نیز افزایش پیدا کند.

او در عین حال تاکید کرد که موارد مرگ‌ومیر مبتلایان به زیرسویه‌های اومیکرون نسبت به سویه دلتا کمتر است و بیشتر بیمارانی که فوت کرده‌اند یا واکسن‌ نزده‌اند یا بیماری زمینه‌ای داشتند.

عضو کمیته علمی کرونا درباره زمان اوج موج هفتم کرونا به خبرگزاری‌ ایسنا گفت: «پیش‌بینی اوج‌ها سخت است و امکان بروز اشتباه وجود دارد؛ زیرا متغیرهای مهمی مثل رفتار اجتماعی در آن‌ها تاثیر دارد.»

به گفته مختاری، با آزاد شدن ترددها و مسافرت‌ها،‌ برگزاری مراسم مختلف و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند ابتلا افزایشی می‌شود ولی اگر دستورالعمل‌های اجتماعی مراعات شود، می‌توان شرایط را تا حدودی کنترل کرد.

او ادامه داد: «در مورد زمان قرار گرفتن در قله این موج دو تا سه هفته آینده که از برخی مناسبت‌های مهم گذر کرده باشیم، بهتر می‌توان صحبت کرد.»

با وجود اینکه موج هفتم کرونا در ایران آغاز شده و روند ابتلا به بیماری به سرعت در حال افزایش است، مقام‌های حکومتی بر برگزاری مراسم‌ ماه محرم پافشاری می‌کنند. ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد، خواستار برگزاری «اجتماع عظیم اربعین» شد و ادعا کرد در صورت برگزاری اجتماع اربعین، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، متخصصان هشدار داده‌اند که با توجه به آمار پایین واکسیناسیون در ایران، برگزاری هر تجمعی ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی [همه‌گیری‌شناسی] دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، از نبود برنامه جامع برای مدیریت بیماری کرونا در ایران انتقاد کرد و گفت: «با توجه به تجمع‌های محرم و اتفاق‌های پیش رو مانند راهپیمایی اربعین و بازی‌های جام جهانی فوتبال و مسائل دیگر قطعا نباید روند صعودی ابتلا را کاهش‌یافته تلقی کرد.»

او یادآور شد: «دو شاخص مرگ و بستری برای تحلیل همه‌گیری گمراه‌کننده‌اند. زیرا میزان کشندگی و شدت‌ بیماری‌زایی این سویه‌ها پایین است و هرگز نمی‌تواند اطلاعات لازم برای تحلیل وضعیت همه‌گیری را در اختیار ما بگذارد.»

به گفته حمید سوری، تا یک ماه دیگر مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی می‌شوند و این به معنی افزایش مواجهه بیشتر و در نتیجه امکان ابتلای بالاتر است. از سوی دیگر، هنوز برای کودکان واکسن تایید‌شده‌ای نیست و نمی‌توان مردم را تشویق کرد که کودکان خود را برای تزریق واکسن به مراکز بیاورند.

این اپیدمیولوژیست در ادامه تصریح کرد: «الان برنامه بسیاری از کشورها این است که بار همه‌گیری را کاهش دهند. میزان مرگ‌ومیر نیز در بسیاری از کشورهایی که جمعیت مشابه ایران دارند، یک‌ششم کشور ما است؛ اما متاسفانه ما همیشه از نظر باری که همه‌گیری روی جمعیت می‌گذارد، جزو ۱۵ کشور اول دنیا بوده‌ایم.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به چهارشنبه، ۱۹ مرداد، پنج‌ هزار و ۶۳۵ بیمار جدید شناسایی و بیش از یک هزار نفر از آنان بستری شدند. ۹۰ بیمار مبتلا به کرونا نیز جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر، ۱۳۰ شهرستان ایران در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.