بنیامین نتانیاهو در نخستین سفر خارجی‌اش از امارات دیدن می‌کند

دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای «تدارک لجستیکی برای سفر رسمی مهم نخست وزیر نتانیاهو» با ابوظبی در تماس است

Jack GUEZ / AFP

بنیامین نتانیاهو که بار دیگر به نخست‌وزیری اسرائیل انتخاب شده است، قصد دارد در نخستین سفر خارجی‌اش، از امارات متحده عربی دیدن کند.

به این ترتیب دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در روز دوشنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۱، گزارش‌های قبلی را مبنی بر برنامه‌ریزی سفر او به امارات متحده عربی در آینده نزدیک، تایید کرد. دفتر نتانیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای «تدارک لجستیکی برای سفر رسمی مهم نخست وزیر نتانیاهو» با ابوظبی در تماس است.

به گزارش تایمز اسرائیل، این سفر ممکن است هفته آینده انجام شود، اما تاریخ دقیق و برنامه سفر هنوز در دست بررسی است.

خبر سفر آتی بنیامین نتانیاهو به امارات متحده عربی، یک روز پس از آن منتشر شد که  شیخ محمد بن‌ زاید آل‌نهبان، رئیس امارات متحده عربی، پس از ادای سوگند دولت جدید اسرائیل، با نخست‌وزیر اسرائیل تماس گرفت و تشکیل دولت جدید را به او تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، رئیس امارات متحده عربی در تماس با نخست‌وزیر اسرائیل، آرزوی خود را برای «تقویت بیشتر روابط بین دو کشور در همه زمینه‌ها با تمرکز ویژه بر مسائل توسعه، و نیز پیشبرد مسیر مشارکت و صلح به نفع دو ملت در سطح وسیع‌تر»، بیان کرد.

به گزارش رویترز، شیخ عبدالله بن ‌زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، جداگانه با الی کوهن، همتای اسرائیلی خود که به تازگی به این مسند دست یافته است، تماس گرفت.

در مرداد ۱۳۹۹ و با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده، توافقی تاریخی میان اسرائیل و امارات متحده عربی امضا شد که به «پیمان ابراهیم» شهرت یافت و مناسبات بین دو کشور را عادی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، از امارات متحده عربی دیدن کرده بود که نخستین سفر نخست‌وزیری از اسرائیل به امارات از زمان تشکیل دولت اسرائیل، به شمار می‌رود. سال گذشته همچنین سفارت امارات متحده عربی در تل‌آویو افتتاح شد.

روابط بین اسرائیل و امارات به سرعت توسعه یافته است. هرچند از سال‌‌ها قبل پیشنهادهایی به‌منظور بهبود روابط اسرائیل با بحرین و امارات مطرح بود، «پیمان ابراهیم» که در اوت ۲۰۲۰ اعلام شد، جهان را غافلگیر کرد.

در پی این توافق، شرکت‌هایی از اسرائیل همکاری با شرکای خود را در امارات متحده عربی آغاز کرده‌اند و قراردادهای بانکی نیز به ‌سرعت امضا شد و ده‌ها پرواز در هفته بین دو کشور انجام گرفت.

در دومین سالگرد امضای «پیمان ابراهیم»، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی، نیز در راس یک هیات بلندپایه تجاری-اقتصادی، از تل‌آویو دیدار کرد. هدف از انجام این سفر، گفت‌وگو درباره مسائل موردعلاقه دوجانبه و چشم‌انداز همکاری‌های مشترک آینده میان ابوظبی و تل‌آویو عنوان شده بود.

سفیر اسرائیل در ابوظبی، سپتامبر گذشته گفت که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۲، در قیاس با ‌مدت مشابه در سال قبل، ۱۱۷ درصد بیشتر شده است. او همچنین گفت که پیش‌بینی‌ می‌شود امارات متحده عربی در چند سال آینده به یکی از ۱۰ شریک اصلی تجاری اسرائیل تبدیل شود.

گسترش روابط بین امارات متحده عربی و اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را نگران می‌کند و بر همین اساس، تهران همواره به گسترش این مناسبات واکنش منفی نشان می‌دهد.

بیشتر از جهان