ایالات متحده آمریکا و چین «روش صحیح کنار آمدن» را بررسی می‌کنند

چین و ایالات متحده آمریکا باید در میان چالش‌های متعدد «سرمشق باشند»

ایالات متحده آمریکا هنوز از سیاست چین واحد پیروی می‌کند - SAUL LOEB / AFP

یک دیپلمات ارشد چین گفت که پکن و واشنگتن «راه صحیح» تعامل با یکدیگر را یافته‌اند و از دو کشور خواست به جای تقابل، با هم گفت‌وگو کنند.

وانگ یی به‌تازگی روز جمعه به سمت رئیس دفتر روابط خارجی حزب کمونیست منصوب شد و در مقاله‌ای که در «جست‌وجوی حقیقت»، نشریه رسمی حزب، منتشر شد، نخستین اظهارات عمومی خود از زمان ارتقا به این مقام مهم را بیان کرد.

کین گانگ، سفیر سابق چین در ایالات متحده آمریکا، جانشین وانگ، وزیر خارجه، می‌شود اما به طور گسترده انتظار می‌رود که بعد از ترفیع ماه اکتبر او به [رئیس] دفتر سیاسی حزب کمونیست، بالاترین نهاد تصمیم‌گیری این کشور، [وانگ] نقش برجسته‌ خود در سیاست خارجی را حفظ کند.

او در این مقاله، با اشاره به همکاری قوی کشورش با روسیه در طول سال ۲۰۲۲ گفت که چین و ایالات متحده آمریکا باید در مواجهه با چالش‌های متعدد «سرمشق» باشند و از اشتباه‌هایی که در جریان جنگ سرد مرتکب شدند، بپرهیزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشت: «در طول سال گذشته، شیوه صحیح کنار آمدن دو کشور بزرگ چین و ایالات متحده آمریکا را بی‌وقفه بررسی کردیم.»

او گفت: «این دو کشور باید برای کنار آمدن همراه با احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد راهی ایجاد کنند و روابط چین و ایالات متحده آمریکا را به مسیر درست سلامت و ثبات بازگردانند.»

در دوران کاری وانگ در سمت وزیر خارجه، تنش‌ها بین پکن و واشنگتن در طیف وسیعی از مسائل از تجارت گرفته تا تایوان شدت گرفت.

وانگ ۲۳ دسامبر در سمت وزیر خارجه، در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، این کشور را به «روال قدیمی قلدری یک‌جانبه» متهم کرد.

او در مقاله یکشنبه خود نوشت که تایوان در «کانون اصلی منافع چین» باقی می‌ماند و «بنیانی» است که روابط سیاسی چین با ایالات متحده آمریکا بر آن بنا نهاده شده است.

در ماه‌های اخیر، افزایش تنش‌های مرتبط با تایوان را شاهد بودیم و چین به دنبال سفر ماه اوت نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، به این کشور جزیره‌ای، مانورهای نظامی مکرری در نزدیکی تنگه تایوان انجام داد.

با این حال، ایالات متحده آمریکا هنوز از سیاست چین واحد پیروی می‌کند.           

© The Independent

بیشتر از جهان