کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، دولت ایران را به نقش مستقیم در قتل روح‌الله زم متهم کرد

این نهاد بین‌المللی، قتل را «کشتن هدفمند روزنامه نگار به دلیل انجام وظیفه‌ حرفه‌‌ای» تعریف کرده

« دولت ایران روح‌الله زم را که به اعدام محکوم کرده بود در تاریخ ۱۲ دسامبر به طناب دار آویخت.»- Mizan News Agency/WANA/ via REUTERS

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) روز سه‌شنبه در گزارشی در باره قتل روزنامه‌نگاران جهان در سال ۲۰۲۰، نوشت که دولت ایران مستقیما در قتل روح‌الله زم دست داشت.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که یک نهاد غیردولتی و بین‌المللی است، در این گزارش گفت: « دولت ایران روح‌الله زم را که به اعدام محکوم کرده بود در تاریخ ۱۲ دسامبر به طناب دار آویخت. وبگاه و کانال تلگرامی آمدنیوز – که زم آنها را از خارج از ایران اداره می‌کرد- علاوه بر افشاگری درباره‌ مقام‌های جمهوری اسلامی، در سال ۲۰۱۷ درباره‌ زمان و مکان اعتراض‌های مردمی اطلاع رسانی می‌کرد. در اواخر سال ۲۰۱۷ تلگرام کانال آمد نیوز را بست اما این کانال با نام جدیدی به پیام رسان تلگرام بازگشت.»

این نهاد بین‌المللی، قتل را «کشتن هدفمند روزنامه نگار به دلیل انجام وظیفه‌ حرفه‌‌ای» تعریف کرده، و در نتیجه، مرگ آقای زم را تحت عنوان قتل طبقه بندی کرده است. «تحقیقات CPJ نشان می‌دهد که ماموران اطلاعاتی ایران زم را در اکتبر ۲۰۱۹ در بغداد دستگیر کرده و به ایران بازگرداندند و مسئولان فیلم اعترافات و عذرخواهی او را از صدا و سیما پخش کردند. زم که با ۱۷ اتهام از جمله جاسوسی، مشارکت در نشر اکاذیب در خارج از کشور و توهین به مقدسات اسلام  و توهین به علی خامنه‌ای مواجه بود،‌ در ماه ژوئن به مرگ محکوم شده و در روز ۸ دسامبر حکم اعدام او تایید شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، ایران مدت‌های مدیدی است که از حربه‌ زندان برای سانسور مطبوعات استفاده می‌کند و در زمان تنظیم گزارش، روزنامه نگاران زندانی ۲۰۲۰ CPJ در اول دسامبر، ۱۵ روزنامه نگار زندانی داشت که روح الله زم یکی از آنها بود.

داده‌های این کمیته نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۲ تا کنون چهار روزنامه نگار دیگر در ایران کشته شده‌اند.

سه تن از این روزنامه نگاران یا در اثر خشونت ماموران در زمان بازداشت یا در اثر جراحاتی که در طول بازداشت متحمل شده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

بنا بر این گزارش، در سراسر جهان شمار روزنامه نگارانی که به تلافی انجام وظیفه‌‌ حرفه‌‌ای خود در سال ۲۰۲۰ به قتل رسیدند بیش از دو برابر افزایش یافت.

حمله‌ باندهای تبهکار و گروه‌های شبه نظامی به روزنامه نگاران شاغل در کشورهای دموکراتیک گرفتار خشونت دلیل اصلی این روند صعودی بوده است. 

در سراسر جهان حداقل ۳۰ روزنامه نگار در سال ۲۰۲۰ جان خود را از دست دادند. ۲۱ نفر از ایشان به تلافی انجام حرفه‌ خبرنگاری به قتل رسیدند که نسبت به ۱۰ نفر در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

سایرین یا در منطقه‌ جنگی،‌ یا در تبادل آتش و یا در ماموریتی که ناگهان خطرناک شده است جان خود را از دست داده‌اند. امسال یکی از کارکنان ضروری حوزه‌ خبر هم جان خود را از دست داد. مکزیک،‌ افغانستان و فیلیپین بیشترین میزان قتل تلافی جویانه را داشتند.