زلزله هفت ریشتری در فوتبال آسیا

لحظه‌شماری برای دیدن رونالدو با پیراهن النصر شروع شده است

هنوز مشخص نیست که رونالدو چه زمانی با پیراهن زرد شماره ۷ این تیم بازی خواهد کرد- AL-NASSR FC/Handout via REUTERS

شاید اولویت کریستیانو رونالدو برای انتخاب النصر عربستان مسائل مالی باشد، ولی این بی‌تردید بزرگ‌ترین انتقال تاریخ فوتبال آسیا محسوب می‌شود. بازیکنان بزرگی مثل ژاوی، اینی‌یستا، گواردیولا و باتیستوتا هم در اواخر دوران حرفه‌ای‌شان بازی در فوتبال آسیا را تجربه کردند، ولی شهرت و محبوبیت هیچ‌کدام از آن‌ها با برنده پنج توپ طلا قابل مقایسه نیست.

ستاره پرتغالی بعد از شایعات پرشماری که او را به باشگاه‌های مختلف وصل می‌کرد، در نهایت به پیشنهاد وسوسه‌انگیز باشگاه عربستانی پاسخ مثبت داد. این قرارداد دو و نیم ساله است و رونالدو طبق آن سالانه ۲۰۰ میلیون یورو دستمزد می‌گیرد. این رقم شامل دستمزد و درآمد تبلیغاتی او است.

رونالدو تابستان امسال و بعد از ناکامی منچستریونایتد در صعود به لیگ قهرمانان اروپا تمایل زیادی برای جدایی از این تیم داشت، ولی نتوانست با هیچ‌کدام از باشگاه‌های بزرگ اروپایی به توافق برسد. رونالدو اصرار داشت به تیمی برود که در لیگ قهرمانان حاضر باشد و به علاوه دستمزد بالایش را بپردازد؛ دو شرطی که هیچوقت محقق نشد. چلسی تنها باشگاهی بود که علاقه جدی به جذب رونالدو داشت، ولی توماس توخل با این انتقال مخالفت کرد و در نهایت همین تصمیم ریشه اختلافی بین مربی آلمانی و مالکان جدید باشگاه شد که او بهایش را با اخراج زودهنگام پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اریک تن‌هاگ، سرمربی منچستریونایتد، اصرار داشت که روی رونالدو برای برنامه‌هایش حساب باز کرده، ولی با شروع فصل و نیمکت‌نشینی کریستیانو اختلاف آن‌ها جدی شد و مصاحبه جنجالی ستاره پرتغالی قبل از جام جهانی پرونده او در منچستریونایتد را برای همیشه بست. رونالدوی ۳۷ ساله قطعا هنوز آن‌قدر آماده است که بتواند فوتبالش را در اروپا ادامه بدهد، ولی دستمزد بالایش مانع بزرگی بود و فرصت بی‌نظیری برای النصر به وجود آمد که او را جذب کند.

رونالدو در سال‌های گذشته همکاری نزدیکی با ژرژ مندز، سوپرایجنت (مدیر برنامه بازیکنان فوتبال) پرتغالی، داشت، ولی رابطه آن‌ها بعد از آخرین انتقالش به منچستریونایتد شکرآب شد. واسطه انتقال رونالدو به النصر دوست نزدیکش، ریکاردو رگوفه، بوده که چند روز قبل برای مذاکرات به ریاض رفته بود.

هدایت النصر به عهده رودی گارسیای فرانسوی است که سابقه هدایت رم، مارسی و لیون را در کارنامه‌اش دارد. همچنین در این تیم بازیکنان بین‌المللی پرشماری حضور دارند که رونالدو با آن‌ها همبازی خواهد شد. النصر به همراه الشباب، الاتحاد، الهلال و التعاون مدعیان قهرمانی این فصل لیگ عربستان‌اند و حضور رونالدو این رقابت را داغ‌تر خواهد کرد. همچنین حضور ستاره پرتغالی در النصر مسابقات این تیم را زیر ذره‌بین رسانه‌های بین‌المللی قرار می‌دهد و این مزیت بزرگی برای لیگ عربستان است.

صعود النصر به دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا (۲۰۲۴) که قرار است با فرمول جدیدی برگزار شود و تقابل رونالدو با تیم‌های غرب آسیا از جمله نمایندگان لیگ برتر ایران، اتفاقی تاریخی است. بازی بعدی النصر پنجشنبه است، ولی هنوز مشخص نیست که رونالدو چه زمانی با پیراهن زرد شماره ۷ این تیم بازی خواهد کرد.

بیشتر از فوتبال