احمد مسعود: مقاومت علیه طالبان، شبیه ایستادگی مردم فلسطین در برابر اسرائیل است

سیصد نفر از نیروهای جبهه مقاومت ملی در ۱۶ ماه گذشته در نبرد با طالبان کشته شدند

مسعود: «تا زمانی که طالبان از دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی کمک نگرفته بودند، دستاوردی در مقابل جبهه مقاومت ملی نداشتند.»-ahmadmassoudoffice/Facebook@

 

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، جمعه ۹ دی، در سخنانی گفت مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان، شبیه ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین در برابر اسرائیل است و در این راه خون‌‌های پاک زیادی ریخته می‌شود.

احمد مسعود این سخنان را در صحبتی که با محمدحسین جعفریان، روزنامه‌نگار ایرانی، در یک برنامه زنده اینترنتی داشت، بیان کرد. رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان با اشاره به جان باختن خیرمحمد خیرخواه، فرمانده ارشد جبهه مقاومت ملی افغانستان که روز دوشنبه ۵ دی در نبرد با طالبان در اندراب اتفاق افتاد، گفت: «شهادت اراده ما را ضعیف نمی‌کند.»

احمد مسعود با اشاره به انتقادهای برخی از مقام‌های سیاسی که در روزهای اخیر گفتند بی‌تدبیری در جنگ، باعث کشته شدن فرماندهان جبهه مقاومت ملی شد، گفت: «در یک سال‌ونیم گذشته در برابر دشمنی سر‌تا‌پا مسلح ایستادیم و مقاومت را از پنجشیر و اندراب به دیگر ولایت‌ها گسترش دادیم. همان‌طور که با وجود مشکلات و کمبود امکانات در برابر قشون سرخ ایستادیم، در برابر طالبان نیز می‌ایستیم. کمبود امکانات باعث نمی‌شود که مبارزه نکنیم.»

احمد مسعود در مورد چگونگی کشته شدن خیرمحمد خیرخواه گفت: «فرمانده خیرخواه در آخرین تماسی که با مسئول نظامی جبهه داشت، گفت در صحنه مبارزه هستم و اگر اتفاقی برایم افتاد و کم‌و‌کاستی در کارم وجود داشت، مرا ببخشید. مبارزان ما با چنین روحیه‌ای در برابر طالبان می‌جنگند.»
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته احمد مسعود، خیرمحمد خیرخواه پس از ۳۰ ساعت نبرد و در نتیجه تمام شدن مهمات، به دست طالبان کشته شده است.

مسعود خطاب به برخی از مقام‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان که در روزهای اخیر از کارکرد جبهه مقاومت ملی انتقاد کردند، گفت: «افرادی که به خاطر اکمال نشدن (نرسیدن تجهیزات جنگی کافی) ژنرال خیرخواه شکایت دارند، اگر خودشان پول یک لباس یا ساعت خود را به جبهه شهید خیرخواه پرداخت می‌کردند، برای یک سال نیازمندی‌های جبهه خیرخواه رفع می‌شد.»

او همچنین در پاسخ به برخی انتقادها از کمبود مهمات نظامی در قرارگاه‌های نیروهای جبهه مقاومت ملی، گفت: «در جنگ چریکی، فرماندهی جنگ در دست خود چریک است و کسی از جای دیگری دستور نمی‌دهد. در ضمن چریک‌ها نمی‌توانند محموله‌ای بزرگی از مهمات را با خود حمل کنند. همه داروندار یک چریک، همان کوله‌پشتی است.»

در همین حال، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان افزود که طالبان به کمک دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی و با استفاده از پهپاد، به قرارگاه نظامی خیرمحمد خیرخواه در اندراب حمله کردند. این نخستین بار است که رهبر جبهه مقاومت ملی، استفاده طالبان از پهپاد را در حمله به نیروهای این جبهه تایید می‌کند.

سیصد نفر از نیروهای جبهه مقاومت ملی در ۱۶ ماه گذشته در نبرد با طالبان کشته شدند

احمد مسعود در مورد تلفات نیروهای جبهه مقاومت ملی در نبرد طالبان در ۱۶ ماه گذشته گفت: «ما در این ۱۶ ماه مبارزه، ۳۰۰ نفر تلفات دادیم. در دوران دولت جمهوریت، روزانه ۳۰۰ نفر در جنگ با طالبان تلفات داشتیم.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان تصریح کرد تا زمانی که طالبان از دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی کمک نگرفته بودند، دستاوردی در مقابل جبهه مقاومت ملی نداشتند.

احمد مسعود در مورد ادامه کار جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت: «در سال آینده برنامه‌های بزرگتری روی دست است و مقاومت وسیع‌تری در برابر طالبان صورت می‌گیرد.» او از علاقه مردم برای پیوستن به صفوف جبهه مقاومت ملی استقبال کرد و گفت: «مردم و به‌ویژه جوانان، با دیدن ظلم طالبان، علاقه‌مند پیوستن به جبهه مقاومت ملی هستند.»

در عین حال، مسعود اشاره کرد که جبهه مقاومت ملی فعلا توانایی تامین نیازهای همه افرادی را که می‌خواهند به جبهه بپیوندند، ندارد، اما روی روشی که بتواند به این درخواست‌ها پاسخ مثبت دهد کار می‌شود.

جبهه مقاومت ملی افغانستان در ماه‌های آخر دولت جمهوری و در آستانه سقوط شهرهای بزرگ به دست طالبان، در پنجشیر تاسیس شد و در ۱۵ اوت اعلام کرد که علیه تهاجم طالبان به پنجشیر می‌ایستد.

نیروهای این جبهه پس از دو هفته ایستادگی در پنجشیر، به مناطق کوهستانی عقب‌نشینی کردند و از آن زمان تاکنون، با طالبان مبارزه می‌کنند.