سنتکام: در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۷۰۰ تن از نیروهای داعش کشته شدند

بر اساس بیانیه فرماندهی سنتکام ۴۶۶ تن از نیروهای داعش در سوریه و ۲۲۰ نفر از آنها در عراق کشته شده‌اند

 در جریان عملیات‌های مورد نظر هیچ‌یک از نیروهای آمریکایی زخمی یا کشته نشده‌اند-Delil souleiman / AFP

همزمان با سپری شدن آخرین روزهای سال ۲۰۲۲، سنتکام، فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، در روز پنجشنبه، ۳۰ دسامبر، اعلام کرد نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش موفق شده‌اند که در سال جاری میلادی در مجموع ۶۸۶ فرد مظنون به همکاری با گروه تروریستی داعش را، که در خاک کشورهای عراق و سوریه فعالیت می‌کردند، هدف قرار دهند. 

وبسایت آکسیوس، ضمن انتشار این خبر، نوشت نیروهای ارتش آمریکا و متحدانش در عین‌حال موفق به حذف هدفمند چند عضو ارشد این گروه تروریستی نیز شده‌اند که حذف فیزیکی ابوابراهیم قریشی و ابوحسن قریشی در ماه‌های فوریه و نوامبر سال ۲۰۲۲ مهمترین آنها به‌حساب می‌آید. 

بر اساس گزارش‌های موجود، نیروهای آمریکایی توانستند در فوریه سال جاری ابوابراهیم قریشی، دومین رهبر داعش را در شمال سوریه بکشند. با این‌وجود ابوعمر مهاجر، سخنگوی گروه داعش، با انتشار فایلی صوتی در روز ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد ابوحسن قریشی، سومین رهبر این گروه، در یکی از نبردهای داعش جان خود را از دست داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال سنتکام با انتشار بیانیه‌ای در این مورد تاکید کرد در جریان عملیات‌های مورد نظر هیچ‌یک از نیروهای آمریکایی زخمی یا کشته نشده‌اند.

به این ترتیب وبسایت آکسیوس از قول ژنرال مت‌ مک‌فارلین، از فرمانده‌های ارشد ارتش ایالات متحده آمریکا، نوشت مجموع عملیات‌هایی که موجب دستگیری یا کشته شدن رهبران گروه تروریستی داعش شده است، «توانایی در حال ظهور، قابل اعتماد و با ثبات» شرکای نظامی آمریکا در سوریه و عراق را نشان می‌دهد. این ژنرال ارشد آمریکایی همچنین تاکید کرد توانایی شرکای نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه باعث شده تا «فشاری ثابت» بر داعش اعمال شود.

سنتکام در عین‌حال در بیانیه‌ای که پیش‌تر به آن اشاره شد، نوشت نیروهای آمریکایی و متحدانش ۴۶۶ تن از اعضای داعش را در سوریه کشته‌اند و ۲۱۵ نفر از آنها را نیز به اسارت خود درآورده‌اند. بر پایه اعلان این نهاد نظامی، همچنین تعداد کشته‌شدگان داعش در خاک عراق ۲۲۰ تن بوده است و شمار اسرای آنها در این کشور ۱۵۲ نفر.

فرماندهی سنتکام در ادامه این بخش از بیانیه خود اعلام کرد در حال حاضر ۳۰ هزار تن از رهبران و جنگجویان داعش در زندان‌های سوریه و عراق محبوس‌اند که از این میان سهم زندان‌های عراق ۲۰ هزار نفر و سهم زندان‌های سوریه نیز ۱۰ هزار نفر است. 

از سوی دیگر آمارهای مربوط به نهادهای نظامی ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش در حد فاصل ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ مسئولیت ۷۴ حمله تروریستی در خاک سوریه و ۷۳ حمله تروریستی دیگر را در خاک عراق بر عهده گرفته‌ است.

ژنرال دیوید پترائوس، رئیس سابق سازمان سیا و از فرمانده‌های ارشد بازنشسته ارتش آمریکا، نیز در ارتباط با موقعیت فعلی داعش گفت اگرچه ایالات متحده آمریکا توانسته توان نظامی این گروه تروریستی اسلامگرا را کاهش دهد اما ایدئولوژی این گروه همچنان توانایی‌ خود را حفظ کرده است.

بیشتر از جهان