آمریکا استفاده از زور در هنک کنگ را محکوم کرد

ایالات متحده از پکن خواسته است از حق آزادی در هنگ کنگ حمایت کند

معترضان هنگ کنگی بیرون از دانشگاه پلی تکنیک، توسط پلیس شدیدا مورد ضرب وشتم قرار گرفتند. 

Anthony WALLACE / AFP

یک مقام ارشد دستگاه رهبری ترامپ چین را به خاطر «استفاده غیر قابل توجیه از زور» در هنگ کنگ، تقبیح کرده است. پلیس، محوطه دانشگاه هنگ کنگ را با صدها دانشجوی معترض در آن، محاصره کرده است.

روز یکشنبه، به دنبال دو روز درگیری میان دانشجویان معترض و نیروهای امنیتی، پلیس، دانشکده پلی تکنیک هنگ کنگ را محاصره و مسدود کرد. در جریان این درگیری‌ها، معترضان جاده‌ها را مسدود کرده و یک زره پوش پلیس را به آتش کشیدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که یک افسر پلیس بر اثر اصابت یک کمان مجروح شده است.

در این میان، در گرماگرم نگرانی‌هایی که در مورد سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها وجود دارد، ایالات متحده از پکن خواسته است از حق آزادی در هنگ کنگ حمایت کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا گفت:«ما استفاده غیرقابل توجیه از زور را تقبیح می‌کنیم و از تمام طرفین درگیری می‌خواهیم از توسل به خشونت خودداری کرده وارد مذاکرات سازنده شوند.»

این مقام افزود:« همان‌طور که رئیس جمهور گفته، ایالات متحده انتظار دارد پکن به تعهداتش در چارچوب اعلامیه مشترک چین-بریتانیا، از اصل آزادی، نظام قضایی و نحوه دموکراتیک زندگی در هنگ کنگ حفاظت کند.»

روز دوشنبه، پلیس هنگ کنگ اعلام کرد اگر معترضان مخالف دولت به اعمال خشونت علیه پلیس ادامه دهند، استفاده از سلاح گرم علیه آن‌ها را مد نظر قرار خواهد داد. 

درگیری‌ها از ماه آوریل و در اعتراض به لایحه پیشنهادی دولت برای استرداد مجرمین هنگ کنگی به چین و محاکمه آن‌ها در آن کشور، آغاز شد. 

هرچند این لایحه پس گرفته شد، اما اعتراض‌ها به جنبشی بزرگتر مبدل شد که خواهان دموکراسی کامل برای این منطقه نیمه خودمختار و نیز کاهش نفوذ چین در هنگ کنگ است.  

در این میان، دونالد ترامپ، گذشته از آخرین توئیتش در مورد هنگ کنگ که در ماه اوت پست کرد، در مجموع در مورد تحولات این منطقه سکوت اختیار کرده است. در ماه اوت، آقای ترامپ در مورد ارتباط اعتراض‌ها با جنگ تجارتی میان آمریکا و چین توئیت کرد و گفت فرض بر این است که او را برای این ناآرامی‌ها «سرزنش» می‌کنند.

گزارش شده که تلاش کنگره آمریکا برای گذراندن لایحه‌ای در حمایت از معترضان هنگ کنگ، با مخالفت دستگاه رهبری ترامپ مواجه شده است. آقای ترامپ نمی‌خواهد در جریان کار روی «فاز اول» توافق تجاری با چین، خشم پکن را برانگیزد.

 در ماه اکتبر، پرزیدنت ترامپ به «لیو هی»، معاون نخست وزیر چین گفت برای پیشرفت مذاکرات بازرگانی با چین، در مورد هنگ کنگ سکوت اختیار می‌کند.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent