تونی بلر می‌خواست ولادیمیر پوتین یکی از سران مهم دنیا باشد

نخست‌وزیر سابق بریتانیا معتقد بود که رئیس‌جمهوری روسیه واقعا «وطن‌پرست» است

تونی بلر در گفت‌وگوهایش با دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در کمپ دیوید، پوتین را با شارل دوگل، رئیس‌جمهوری فرانسه مقایسه کرد-JAPAN POOL / AFP

براساس پرونده‌هایی که به تازگی منتشرشده است، تونی بلر دلیل آورده بود که با وجود نگرانی‌های مقام‌ها، باید در اوایل دهه ۲۰۰۰ به ولادیمیر پوتین جایی در میان «سران» داده شود.

اسناد منتشرشده در آرشیو ملی واقع در کیو، غرب لندن، نشان می‌دهد که نخست‌وزیر سابق [بریتانیا] معتقد بود مرد سابق کا‌گ‌ب حقیقتا یک «وطن‌پرست روسی» است و باید تشویقش کنند ارزش‌های غرب را بپذیرد.

با این حال، نگرانی مقام‌ها از این بابت بود که او مدافع بازگشت به نگرش‌های قدیمی جنگ سرد باشد و تردیدهایی داشتند که آیا می‌شود به او اعتماد کرد یا خیر.

در یادداشت توجیهی داخلی ساختمان شماره ۱۰ مربوط به ژانویه ۲۰۰۱ با عنوان «پیشرفت پوتین» بر نگرانی‌هایی از جمله ازسرگیری فعالیت‌های جاسوسی روسیه تاکید شده است.

بلر در گفت‌وگوهایش با دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری [آمریکا] در کمپ دیوید، پوتین را با شارل دوگل، رئیس‌جمهوری فرانسه مقایسه کرد.   

در یادداشت مربوط به این جلسه آمده است: «نخست‌وزیر او را میهن‌پرستی روسی توصیف کرد که کاملا آگاه است روسیه احترامش را در جهان از دست داده است. اینکه او را دوگل روسی توصیف کرد، کمی گمراه‌کننده است اما ذهنیتش همین بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«او [بلر] پی برد که پوتین در ایالات متحده آمریکا چندان محبوب نیست. اما تصور کرد که بهتر است به پوتین اجازه بدهند کنار سران کشورها جایی داشته باشد و او را تشویق کنند به رویکردهای غربی و نیز مدل اقتصادی غربی دست یابد.»

در این سند مجموعه‌ای از تضمین‌های پوتین به بلر در جریان دیدارهایشان در اجلاس‌های مختلف بین‌المللی ارائه شده که معلوم شد دروغ بوده است.

این تضمین‌ها شامل حمایت از موضع جدی غرب در برخورد با صدام حسین، دیکتاتور عراق، و تعهداتی بود مبنی بر اینکه مسکو تامین برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

در این یادداشت درباره غرق شدن زیردریایی روسی کورسک که تمام ۱۱۸ خدمه آن جان باختند آمده است با اینکه پوتین از پیشنهاد کمک بلر تشکر کرده بود، اما مقام‌های روسی مانع از تحویل آن شدند و درعین‌حال، شایعه‌های نادرستی را منتشر کردند که این حادثه در اثر برخورد با یک زیردریایی انگلیسی رخ داده است.

پوتین نیز به نخست‌وزیر گفت نمی‌خواهد او را «ضد-ناتو» قلمداد کنند، درحالی‌که مارشال ایگور سرگئیف، وزیر دفاع او، بعدا به این ائتلاف هشدار داد هرگونه توسعه بیشتر، «یک خطای سیاسی بزرگ» خواهد بود و مسکو را ملزم می‌کند «گام‌های مقتضی» را بردارد.

این یادداشت یکی از مجموعه‌ یادداشت‌های توجیهی برای جان ساورز، مشاور سیاست خارجی بلر، است، زمانی‌که برای دیدار با مقام‌های ارشد دولت جدید جورج بوش در ایالات متحده آمریکا پیش از نخستین دیدار خود نخست‌وزیر با رئیس‌جمهوری جدید و گروهش آماده می‌شد.    

در این یادداشت آمده است: «با وجود لفاظی‌های گرم پوتین درباره روابط نزدیک روسیه و بریتانیا، تلاش‌های اطلاعاتی روسیه علیه اهداف بریتانیا همچنان به میزان بالایی ادامه دارد.»

«حضور اطلاعاتی روسیه در بریتانیا در سطوح جنگ سرد است، و آن‌ها همچنان به اعزام افسران فعال و متخاصم برای فعالیت علیه منافع بریتانیا در سراسر جهان ادامه می‌دهند.»

تنش‌ها با مرد کرملین هرچه باشد، این پروندها این را نیز نشان می‌دهند که چطور باید هنوز نکات دیپلماتیک را رعایت کرد.

بلر که در اکتبر ۲۰۰۱ به مسکو سفر می‌کرد، یک مقام شماره ۱۰ به او اطلاع داد: «یادتان باشد که پوتین درواقع از شما خواست روز یکشنبه برای حضور در جشن تولدش به آنجا بروید، بنابراین برایتان یک جفت دکمه سردست نقره جدید شماره ۱۰ می‌آوریم که به او هدیه بدهید – او نخستین رهبری است که این دکمه‌ها را خواهد داشت.»

© The Independent

بیشتر از جهان