اعتراف تونی بلر درمورد جنگ افغانستان و عراق؛ نوشداروی پس از مرگ سهراب

نخست‌وزیر سابق بریتانیا می‌گوید شاید در حمله به افغانستان و عراق اشتباه کرده بود

تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، معتقد است که در آن زمان کار درست را انجام داده است - Stefan Rousseau / AFP

تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، روز یکشنبه، ۱۵ اسفندماه، اعتراف کرد که ممکن است در حمله به کشورهای عراق و افغانستان اشتباه کرده باشند. به گزارش عرب‌نیوز، بلر با اینکه در مورد درستی تصمیم حمله به عراق و افغانستان ابراز تردید می‌کند، معتقد است که در آن زمان کار درست را انجام داده است.

بریتانیا در سال ۲۰۰۲ وارد افغانستان شد و حضورش در افغانستان را به صورت رسمی هم اعلام کرد. در سال ۲۰۰۳ نیز یکی از چهار کشوری بود که به عراق حمله کردند. حمله به افغانستان طولانی‌‌ترین ماموریت رزمی بریتانیا در چارچوب ناتو بود و این کشور پس از آمریکا بیشترین نیرو را به افغانستان فرستاد و در خطرناک‌ترین منطقه افغانستان (استان هلمند) حضور داشت.

تونی بلر ۶۸ساله می‌گوید: «بیشتر مردم عراق و افغانستان می‌گویند من در حمله به این کشورها اشتباه کردم؛ اما از نظر من، باید کاری را که درست بود انجام می‌دادم.»

نخست‌وزیر سابق بریتانیا افزود: «اینکه شما درست می‌گویید یا نه بحث دیگری است. در آن تصمیم‌های واقعا بزرگ، شما نمی‌دانید همه اجزای مختلف چیست و باید در نهایت از غریزه خود پیروی کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تونی بلر این صحبت‌ها را در گفت‌وگو با جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری، در برنامه مصاحبه‌های اسقف اعظم در شبکه بی‌بی‌سی بیان کرد. او این سخنان را دقیقا پس از آن گفت که بزرگ‌ترین نشان افتخار سلطنتی بریتانیا (شوالیه) را دریافت کرد و از این پس در بریتانیا با لقب «سِر» شناخته می‌شود. این درحالی است تعداد زیادی از شهروندان بریتانیایی با اعطای نشان افتخاری شوالیه به تونی بلر مخالفت کرده‌اند.

پس از اعطای این نشان، بیش از یک میلیون نفر در بریتانیا با امضای توماری آنلاین، لغو اعطای این نشان را خواستار شدند. آنان در این تومار نوشته‌اند که تونی بلر به قانون اساسی بریتانیا و ساختار جامعه این کشور صدمه‌های جبران‌ناپذیری زده است. در این تومار همچنان آمده است: «او شخصا مسئول کشته شدن تعداد بی‌شماری از غیرنظامیان و سربازان بی‌گناه در درگیری‌های مختلف بود. به همین دلیل او باید درقبال جنایات جنگی پاسخگو باشد.»

با اینکه نیروهای بریتانیایی در چارچوب ماموریت ناتو با منشور سازمان ملل متحد به افغانستان وارد شدند، در سال ۲۰۰۳ بدون حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد و حتی برخی کشورهای عضو ناتو، در کنار آمریکا، استرالیا و لهستان به عراق حمله کردند که انتقاد جهانی را در پی داشت و بعدها مشخص شد که بهانه آمریکا و بریتانیا در مورد وجود سلاح‌های کشتارجمعی در عراق، واقعیت نداشته است.

در افغانستان نیز نهادهای بین‌المللی حامی حقوق بشر، نیروهای ناتو، ازجمله بریتانیا، را به نقض حقوق بشر در حملاتشان متهم کردند. این نیروها همچنین متهم‌اند که در حملاتشان علیه تروریست‌ها به غیرنظامیان نیز تلفات وارد کرده‌اند. با این حال، بریتانیا در مقابل این اتهام‌ها اعلام کرد که تروریست‌ها از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرده‌اند.

بریتانیا مانند آمریکا در آخر اوت ۲۰۲۱ به ماموریت ۲۰ ساله خود در افغانستان خاتمه داد، اما اعلام کرد که برای مردم افغانستان کمک‌های بشردوستانه خواهد فرستاد و هزاران افغان را که در طول این ۲۰ سال با نیروهای بریتانیایی همکاری کرده‌اند، یا ماندنشان در افغانستان خطرناک است، به بریتانیا خواهد برد. با این حال، تعلل در انتقال افغان‌ها به‌خصوص ترجیح بوریس جانسون، نخست‌وزیربریتانیا، در انتقال ده‌ها حیوان به‌جای انسان‌ها، انتقادهای فراوانی را درباره عملکرد این کشور در قبال پناهجویان افغان پدید آورد.

بیشتر از جهان