حکم اعدام حمید قره‌حسنلو لغو شد

صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را در پی داشت

قوه قضاییه پنج نفر را به اتهام قتل یک بسیجی به اعدام محکوم کرد- رویداد ۲۴

فاطمه قره‌حسنلو، خواهر دکتر حمید قره‌حسنلو، پزشک متهم در پرونده قتل یک بسیجی در کرج، از لغو حکم اعدام برادرش خبر داد و گفت که خانواده‌ او صبح چهارشنبه ۷ دی‌، از لغو حکم اعدام باخبر شده‌اند.

او به روزنامه اعتماد گفت: «پس از بررسی اسناد و مدارک، مشخص شد که حکم محاربه برادرم درست نبوده است. در حال حاضر حمید به زندان فرستاده خواهد شد و احتمالا خانواده از این پس می‌توانند با او دیدار کنند.»

فاطمه قره‌حسنلو احتمال آزادی برادرش به قید وثیقه را نیز تایید کرد و افزود: «در فاصله‌‌ای که تا دادگاه بعدی وجود دارد، احتمال می‌رود که حمید به‌صورت‌موقت آزاد شود، هرچند این یک احتمال است و تا زمان تعیین وثیقه نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانواده قره‌حسنلو اکنون در تلاش‌اند بی‌گناهی این پزشک و همسرش فرزانه قره‌حسنلو را اثبات کنند.

حمید قره‌حسنلو در پرونده قتل روح‌الله عجمیان، به همراه چهار تن دیگر در دادگاه انقلاب کرج به اعدام محکوم شد. حکم فرزانه قره‌حسنلو، همسر او، نیز ۲۵ سال زندان در تبعید است.

حمید و فرزانه قره‌حسنلو روز ۱۳ آبان، پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، در خانه‌ خود دستگیر شدند. گفته می‌شود ماموران هنگام دستگیری، آنان را مقابل چشمان فرزند ۱۰ ساله‌شان به‌شدت کتک زدند، به‌ طوری‌ که دنده‌های حمید قره‌‎حسنلو شکست.

صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو، موجی از واکنش‌های اعضای جامعه پزشکی در داخل و خارج ایران را به دنبال داشت.

پیش‌تر اخباری مبنی بر توقف حکم اعدام حمید قره‌حسنلو در برخی رسانه‌ها منتشر شد و برخی رسانه‌ها ادعا کردند که علی‌اکبر ولایتی در نامه‌ای، از علی خامنه‌ای خواسته‌ است این حکم را متوقف کند اما قوه قضاییه به‌سرعت این خبر را تکذیب کرد و نامه‌نگاری یک چهره‌ سیاسی برای لغو حکم اعدام این پزشک رادیولوژیست را «فاقد موضوعیت» خواند.

خانواده قره‌حسنلو نیز مانند دیگر بازداشتی‌های خیزش سراسری، از امکان دسترسی به وکیل انتخابی در مراحل دادرسی و دادگاه محروم بودند و برای آنان وکیل تسخیری انتخاب شد. این اقدام واکنش و انتقاد محسن بیات، وکیل حمید قره‌حسنلو، را در پی داشت. او در مصاحبه‌ای، گفت که وکیل تسخیری نه‌تنها برای دفاع از متهم کار خاصی نجام نداد بلکه در بسیاری موارد، خلاف منافع او عمل کرد.