پیام پاپ فرانسیس در روز کریسمس درباره ایران و اوکراین

رهبر کاتولیک‌های جهان در پیام کریسمس خود دعا کرد که جنگ «بی‌معنی» در اوکراین پایان یابد

پاپ از زمانی که روسیه در فوریه به اوکراین حمله کرد، بارها این جنگ را محکوم کرده است _ Andreas SOLARO / AFP

پاپ فرانسیس روز یکشنبه، ۲۵ دسامبر (۴ دی)، در پیام کریسمس خود، خواستار پایان دادن به جنگ ‌«بی‌معنی» اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ ۸۶ ساله که در واتیکان به مناسبت روز کریسمس سخنرانی می‌کرد، هشدار داد درگیری ۱۰ ماهه روسیه و اوکراین باعث تشدید کمبود مواد غذایی در سراسر جهان شده است و خواستار پایان استفاده از «غذا به مثابه سلاح» شد.

او در این زمینه خطاب به کسانی که مسئولیت‌های سیاسی دارند، گفت: «می‌دانیم هر جنگی باعث گرسنگی می‌شود. بیایید در این روز از عیسی مسیح، پیام‌آور صلح،‌ بیاموزیم و خود را متعهد کنیم که غذا را صرفا ابزار صلح کنیم.»

پاپ فرانسیس همچنین برای نخستین بار، خواهان «آشتی» در ایران شد. اشاره او به اعتراضاتی است که در سه ماه گذشته تحت رهبری زنان علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است. پاپ فرانسیس درخواست برقراری آشتی در ایران را در شرایطی مطرح می‌کند که پیش‌تر، به پرسشی درباره «نقش زنان در خط مقدم اعتراضات ایران» پاسخی نداده و به گفتن این جملات بسنده کرده بود که «مبارزه برای حقوق زنان مبارزه‌ای مداوم است. جامعه‌ای که این توانایی را ندارد که به زنان اجازه دستیابی به نقش‌های بزرگ‌تر بدهد، پیش نخواهد رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر کاتولیک‌های جهان در بخش دیگری از سخنانش در جمع هزاران نفر از مسیحیان که در میدان سنت‌پیتر واتیکان گرد آمده بودند و برخی از آن‌ها پرچم اوکراین را در دست داشتند، گفت: «برادران و خواهران اوکراینی ما این کریسمس را در تاریکی،‌ سرما و دور از خانه‌هایشان می‌گذرانند. باشد که خداوند به ما الهام دهد تا برای کمک به همه کسانی که در رنج‌اند، همبستگی نشان دهیم. باشد که خداوند ذهن کسانی را که قدرت خاموش کردن رعد اسلحه‌ها را دارند، روشن کند و به این جنگ بی‌معنی خاتمه دهد!»

از زمانی که روسیه در فوریه به اوکراین حمله کرد، این رهبر مذهبی بارها خواستار صلح شده و این جنگ را محکوم کرده است. او پیش از این نیز با دعوت از مردم به برگزاری «متواضعانه» جشن کریسمس، گفته بود: «بیایید کریسمسی متواضعانه‌تر، با هدایای کمتر داشته باشیم. بیایید آنچه پس‌انداز کرده‌ایم، برای مردم اوکراین ارسال کنیم که به‌شدت به آن نیاز دارند.»

پاپ فرانسیس در سخنرانی خود به افغانستان، یمن، سوریه، میانمار، اسرائیل، فلسطین، لبنان و هائیتی نیز اشاره کرد و گفت: «اندوهناکم که سرمای جنگ همچنان بشریت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. عصر ما در حال از سر گذراندن قحطی صلح است.»

پاپ از کسانی که کریسمس را جشن می‌گیرند، خواست همه کسانی را که «گرسنه می‌مانند، در حالیکه روزانه مقادیر زیادی غذا هدر می‌رود و منابع صرف خرید سلاح می‌شوند»، در نظر داشته باشند. او افزود: «جنگ در اوکراین این وضعیت را وخیم‌تر کرده است و کل مردم را، به ویژه در افغانستان و کشورهای آفریقا، در معرض فقر غذایی قرار داده است.»

بیشتر از جهان