اوضاع اسفناک سازمان بهزیستی؛ خروج ۲۱ هزار نیرو و افزایش سالیانه ۶۰ هزار معلول

رئیس سازمان بهزیستی ایران در آماری که از تعداد معلولان کشور ارائه داد، به شمار کودکانی که با نارسایی‌های جسمانی یا مشکلات ژنتیکی به دنیا می‌آیند، اشاره‌ای نکرد

سالانه در کشور ۳۰۰ هزار تصادف رخ می‌دهد، ۱۷ هزار نفر جان می‌بازند، و بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول و ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ ضایعه‌نخاعی به سبد خانواده بهزیستی افزوده می‌شود- ATTA KENARE / AFP

رئیس سازمان بهزیستی ایران از کمبود بودجه دولتی برای این سازمان گلایه کرد و گفت در سال‌های اخیر، نیروهای خدماتی بهزیستی به کمتر از نصف رسیده‌اند.

علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی ایران روز شنبه، سوم دی (۲۴ دسامبر)، در جلسه شورای اداری بهزیستی استان خراسان رضوی اعلام کرد که هر ساله بین ۴۰ تا ۶۰ هزار شهروند معلول به سبد خانواده بهزیستی اضافه می‌شوند. او همچنین خبر داد که نیروی انسانی سازمان بهزیستی در سطح کشور از ۴۰ هزار نفر به ۱۹ هزار نیرو کاهش یافته است.

مدیران سازمان بهزیستی ایران در یک دهه اخیر، مانند مدیران وزارت آموزش‌وپرورش، بارها به کمبود بودجه و فقدان سرمایه مالی برای سروسامان دادن به معضلات اجتماعی گلایه کرده‌اند. این درحالی است که هر سال بودجه‌های هنگفت و چند هزار میلیاردی به سازمان‌های مذهبی حکومتی مانند اوقاف، حوزه‌های علمیه، موسسه‌های وابسته به مراجع شیعیان و نیز نهادهای ریز و درشت تابع علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، اختصاص می‌یابد که آماری از چگونگی هزینه‌کرد و دلیل ارجحیت آن‌ها در قیاس با نهادهای حیاتی جامعه، مانند بهزیستی، اعلام نمی‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی ایران در خصوص کمبود نیروی انسانی این سازمان که منشا اقتصادی دارد، گفت: «چون سازمان بهزیستی و دولت (از لحاظ اقتصادی) به سمت انقباضی شدن پیش رفتند، پست‌های متعددی را از دست داده‌ایم. امروزه دچار کمبود نیروی انسانی در سطوح مختلف سازمان، به‌خصوص در شهرستان‌های کم‌برخوردار، هستیم. بعضا رئیس اداره یا معاون، کار چند نفر را انجام می‌دهد. نیروی انسانی سازمان بهزیستی در سطح کشور از ۴۰ هزار نفر به ۱۹ هزار نیرو با بیش از ۱۶۰ ماموریت کاری رسیده است. میزان پشت‌نوبتی دریافت خدمات حق پرستاری هم مستمرا در حال افزایش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول همچنین خبر داد که سالانه در کشور ۳۰۰ هزار تصادف رخ می‌دهد، ۱۷ هزار نفر جان می‌بازند، و بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلول و ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ ضایعه‌ نخاعی به سبد «خانواده بهزیستی» افزوده می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی ایران در آماری که از تعداد معلولان کشور ارائه داد، به شمار کودکانی که با نارسایی‌های جسمانی یا مشکلات ژنتیکی به دنیا می‌آیند، اشاره‌ای نکرد. محدودیت‌هایی که حکومت ایران با هدف «پیگیری دستور رهبر نظام و افزایش جمعیت ایران»، در ماه‌های گذشته به‌منظور غربالگری جنین ایجاد کرد، به نگرانی بسیاری از متخصصان و کارشناسان این حوزه منجر شد و آن‌ها در مورد افزایش تعداد نوزادانی که با معلولیت به ‌دنیا می‌آیند، هشدار دادند.

بر اساس دستورالعمل حکومت در این زمینه، مادران باردار جوان‌تر از ۳۵ سال که سابقه تولد فرزند دارای مشکلات ژنتیکی یا «سندرم داون» نداشته باشند، دیگر غربالگری نمی‌شوند. همچنین، برای کسانی که «مباشرت یا معاونت در سقط‌ جنین» داشته باشند، جرایم سنگین در نظر گرفته شده است.

ابلاغ این دستورالعمل با انتقادهای گسترده‌ای همراه شد و از جمله ۵۰ تشکل علمی پزشکی در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت ایران، آن را «مغایر اصول اخلاقی و قانونی» اعلام کردند و خواستار لغو آن شدند.

«افزایش تعداد کودکان کار» نیز همزمان با گسترش فقر در ایران، مسئله‌ای است که بسیاری از مددکاران اجتماعی در سال‌های اخیر با ابراز نگرانی و انتقاد در این باره، دولت را موظف به حمایت‌های مالی از خانواده‌های کم‌برخوردار دانسته‌اند تا کودکان به مدراس و محیط‌های امن آموزشی بازگردند.