واکنش جهانی به ممنوعیت اشتغال زنان افغان در نهادهای خصوصی

طالبان پس‌از محروم کردن دختران از تحصیل در دانشگاه، آنان را از کار کردن هم باز داشتند

اتحادیه اروپا دستور داد تاثیر حذف زنان فعال در موسسات بشردوستانه بر روند کمک‌رسانی به مردم افغانستان به‌سرعت بررسی شود- Ahmad SAHEL ARMAN/ AFP

تنها پنج روز پس از صدور فرمان طالبان مبنی‌بر ممنوعیت تحصیل دختران و پایان دادن به فعالیت استادان زن در دانشگاه‌های افغانستان، این گروه روز شنبه سوم دی‌ماه با صدور فرمانی جدید، اشتغال زنان در موسسات و نهادهای داخلی و خارجی غیردولتی را نیز ممنوع کردند. این ترتیب زنان در افغانستان تقریبا از تمام عرصه‌های اجتماع طرد و در خانه‌ها زندانی می‌شوند.

فرمان جدید طالبان برای ممنوعیت اشتغال زنان بار دیگر واکنش‌های جهانی را به دنبال داشت. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توییتی اشاره کرد که ممانعت از اشتغال زنان در نهادها به‌خصوص موسسات کمک‌رسانی، می‌تواند برای مردم نیازمند افغانستان مشکل‌آفرین باشد. او در این توییت نوشت: «عمیقا نگرانیم که ممنوعیت طالبان برای اشتغال زنان در نهادهای بشردوستانه در افغانستان کمک‌های حیاتی و مهم به میلیون‌ها نفر را مختل کند. زنان در عملیات‌ بشردوستانه در سراسر جهان نقش اساسی دارند. این تصمیم می‌تواند برای مردم افغانستان ویرانگر باشد.»

همزمان، نماینده دولت آمریکا در امور افغانستان نیز به این فرمان طالبان واکنش نشان داد. تام وست در توییتی به سه زبان فارسی، پشتو و انگلیسی، فرمان طالبان را که زنان را از فعالیت برای رساندن کمک‌های بشردوستانه منع می‌کند، غیرمسئولانه توصیف و تاکید کرد که این مسئله برای میلیون‌ها انسانی که به کمک‌های حیاتی متکی‌اند، خطرات مرگباری ایجاد می‌کند. او اضافه کرد: «طالبان ابتدایی‌ترین مسئولیت‌هایشان در قبال مردم خود را نادیده می‌گیرند.»

رینا امیری، نماینده دولت آمریکا در امور زنان افغان، نیز در توییتر، فرمان ممنوعیت اشتغال زنان را محکوم کرد. به نوشته او، «این یک تصمیم ظالمانه و بی‌رحمانه دیگر است که زنان را مجازات می‌کند و کمک‌های بشردوستانه را به خطر می‌اندازد؛ آن هم در حالی که در این زمستان سخت، میلیون‌ها افغان به آن وابسته‌اند. طالبان زندگی افغان‌ها را به خطر می‌اندازند و کشور را به سمت مسیری خطرناک سوق می‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمان تازه طالبان در اروپا نیز با واکنش‌های تندی روبرو شد. اتحادیه اروپا دستور داد تاثیر حذف زنان فعال در موسسات بشردوستانه بر روند کمک‌رسانی به مردم افغانستان به‌سرعت بررسی شود. دولت نروژ نخستین دولتی بود که این فرمان تازه طالبان را محکوم کرد. انیکین هویتفلد، وزیر خارجه نروژ، گفت که باید طالبان این فرمان خود را سریعا لغو کنند. او تاکید کرد که نروژ همراه با شرکای خود، تبعات این فرمان بر کمک‌های جهانی را بررسی خواهد کرد.

رامیز ال‌اکبروف، معاون دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان، نیز در توییتر، نگرانی خود را از صدور این فرمان ابراز کرد و نوشت: «از گزارش‌ها مبنی بر اینکه مقام‌های طالبان فرمانی صادر کردند که همه کارمندان زن سازمان‌های ملی و بین‌المللی را از رفتن به محل کار منع کردند، عمیقا نگرانم .این فرمان نقض آشکار اصول بشردوستانه است؛ در حالی که نقش حیاتی زنان در تمام جنبه‌های زندگی و امور بشردوستانه انکارناپذیر است.»

گفته می‌شود تعدادی از موسسات بین‌المللی که در افغانستان کار می‌کردند، در اعتراض به ممنوعیت کار زنان، فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند. موسساتی مانند کمیته سوئدی برای افغانستان «اس‌سی‌ای» (The Swedish Committee for Afghanistan /SCA)، شورای پناهندگان دانمارک «دی‌آرسی» (Danish Refugee Council)، کمیته بین‌المللی نجات کودکان و شورای پناهندگان نروژ «ان‌آرسی» (Norwegian Refugee Council) از جمله موسساتی‌اند که به نقل از یکی از مقام‌های طالبان، فعالیت خود در افغانستان را تعلیق کرده‌اند.

بسیاری از سازمان‌ها و کشورهای دیگر نیز دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت اشتغال زنان در موسسات داخلی و خارجی کمک‌کننده را محکوم کرده‌اند. این ممنوعیت بر روند ارسال کمک‌‌های بشردوستانه به مردم افغانستان تاثیر بسیار مخربی دارد و در حالی که با آغاز زمستان، نیاز مردم به کمک‌ها بیشتر شده است، ممنوعیت فعالیت زنان که حدود ۵۰ درصد کارمندان موسسات غیردولتی را تشکیل می‌دادند، می‌تواند سطح کمک‌‌رسانی به مردم افغانستان را به نصف کاهش دهد.

بیشتر از جهان