کرونا در چین؛ تنها در یک شهر روزانه نیم میلیون ابتلا گزارش شد

افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ باعث شده است قفسه‌های داروخانه‌ها خالی و بیمارستان‌ها پر از بیمار شوند

نشریات دولتی چین، تغییر سیاست مسئولان این کشور درباره کرونا را اقدامی منطقی و کنترل‌شده به تصویر می‌کشند _ AFP

یک مقام ارشد بهداشتی چین طی یک اظهارنظر نادر که به‌سرعت سانسور شد، درباره گسترش موج کووید-۱۹ در این کشور گفت: «تنها در یکی از شهرها روزانه نیم میلیون نفر به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کشور چین پس از مواجه شدن با موج اعتراض‌های مردمی درباره سختگیری‌های مربوط به کرونا، راهکارهای خود برای مقابله با کووید را تغییر داد. این کشور که پیش‌تر، سیاست‌های «کووید صفر» را در پیش گرفته بود، قرنطینه‌های طولانی‌مدت، لزوم انجام آزمایش‌های مکرر و محدودیت‌های مسافرتی را کنار گذاشت تا نظر مخالفان را جلب کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از کنار گذاشتن ناگهانی راهبردهای مربوط به کرونا در چین، شهرهای سراسر این کشور با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند. افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ سبب شده است قفسه‌های داروخانه‌ها خالی و بخش‌های بیمارستان‌ها پر از بیمار شوند. تعداد بالای مرگ‌ومیر نیز باعث ازدحام در کوره‌های جسدسوزی و مراکز برگزاری مراسم تدفین شده است. در کنار تمام این موارد،‌ با پایان یافتن دستورات سخت‌گیرانه مربوط به آزمایش کرونا، ردیابی بیماران عملا غیرممکن شده است.

در چنین شرایطی، مسئولان شهری و مقام‌های پزشکی، از ارائه آمار واقعی مرگ‌های ناشی از کرونا خودداری می‌کنند. یک رسانه خبری تحت مدیریت حزب کمونیست حاکم در چینگدائو، روز جمعه گزارش داد که مقام ارشد بهداشتی این شهر گفته است که روزانه بین ۴۹۰ هزار  تا ۵۳۰ هزار مورد جدید ابتلا به کووید را ثبت می‌کنند. او خبر داد که این شهر ساحلی با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر، «در آستانه رسیدن کرونا به نقطه اوج قرار دارد» و افزود که آمار مبتلایان در آخر هفته، ۱۰ درصد دیگر افزایش خواهد یافت. این گزارش، در ابتدا از طرف چندین خبرگزاری دیگر به‌اشتراک گذاشته شد، اما تا صبح روز شنبه، ویرایش شد تا ارقام بالای مبتلایان سانسور شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون ملی بهداشت چین روز شنبه اعلام کرد که چهار هزار و ۱۰۳ مورد ابتلای جدید به کرونا روز جمعه، در سراسر این کشور ثبت شده و مرگی هم اتفاق نیفتاده است. مقام‌های رسمی با تکذیب گزارش ابتلای نیم‌میلیون نفر تنها در یک شهر، اعلام کردند در شاندونگ، استانی که چینگدائو در آن قرار دارد، فقط ۳۱ مورد ابتلای جدید رخ داده است.

دولت چین فشار زیادی بر رسانه‌های این کشور وارد می‌کند و سانسورچی‌های آنلاین برای حذف محتواهایی که از نظر سیاسی حساس تلقی می‌شوند، سریعا اقدام می‌کنند. بیشتر نشریات دولتی چین، میزان ابتلا به کرونا را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند و در عوض، تغییر سیاست مسئولان این کشور را اقدامی منطقی و کنترل‌شده به تصویر می‌کشند.

در همین حال،‌ برخی آمارهای درز پیداکرده از اوضاع بحرانی چین حکایت دارند. یکی از مقام‌های استان جیانگشی شرقی روز جمعه، در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد که ۸۰ درصد جمعیت این استان - معادل حدود ۳۶ میلیون نفر - تا ماه مارس به کرونا مبتلا خواهند شد. در آن بیانیه آمده است که بیش از ۱۸ هزار بیمار کووید در دو هفته منتهی به روز پنجشنبه، در موسسات پزشکی بزرگ استان بستری شده‌اند که نزدیک به ۵۰۰ مورد مبتلایان، بیماری شدیدی داشتند، اما هیچ فوتی رخ نداده است.

تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، روز چهارشنبه اعلام کرد که در مورد افزایش گزارش‌های مربوط به بیماری شدید کرونا در سراسر چین بسیار نگران است. او تاکید کرد: «در حالی که مرگ‌ومیر شدید ناشی از کووید از زمان اوج جهانی‌اش، بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است، هنوز ابهام‌های زیادی در مورد این ویروس وجود دارد که نمی‌توان نتیجه‌گیری کرد که این بیماری همه‌گیر خاتمه یافته است.»

در روزهای گذشته، وو زونیو، متخصص ارشد بیماری‌های مسری در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، نیز هشدار داد که شیوع کنونی کرونا در چین در زمستان امسال به اوج خود می‌رسد و در سه موج، حدود سه ماه ادامه می‌یابد.

پیش‌بینی می‌شود که موج اول از اواسط دسامبر تا اواسط ژانویه، عمدتا در شهرهای بزرگ آغاز شود. موج دوم، از اواخر ژانویه تا اواسط فوریه سال آینده آغاز می‌شود که به‌دلیل سفرهای مردم در تعطیلات سال نو است. تعطیلات سال نو چین از ۲۱ ژانویه آغاز می‌شود و در این تعطیلات معمولا صدها میلیون نفر برای گذراندن وقت با اعضای خانواده و نزدیکان خود، سفر می‌کنند.  وقوع موج سوم ابتلا به کرونا نیز از اواخر ماه فوریه تا اواسط مارس پیش‌بینی می‌شود، زیرا مردم پس از تعطیلات، از سفر بازمی‌گردند.

بیشتر از جهان