اعتراض شدید به رئیس صداوسیما؛ ادامه واکنش‌ها به بازداشت ترانه علیدوستی

همایون اسعدیان در انتقاد شدید از سیاست‌های رادیو و تلویزیون حکومتی ایران گفت که این سازمان بدون هنرمندانش‌هیچ است

در تازه ترین واکنش‌های ضدحکومتی هنرمندان، همایون اسعدیان، کارگردان شناخته شده سینمای ایران با اشاره به «تحقیر مردم» از سوی حکومت، با خطاب قراردادن رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، گفت:« شما کی هستید که به ما قدر و منزلت یا کار بدهید؟ صداوسیما هیچ چی نیست. یک ساختمان است، هرچه دارد، از هنرمندان دارد.»  

اسعدیان که با بخش مطبوعاتی «خانه سینما»گفتگو می‌کرد، تاکید کرد که «این هنرمندان هستند که به صداوسیما ارج می‌دهند نه برعکس.» 

پیمان جبلی، ششمین رئیس رادیو و تلویزیون حکومتی چهارشنبه با «تهدید به برخورد با هنرمندان معترض» گفته بود که «اگر کسی قصد دارد موضعگیری کند که در هماهنگی با صداوسیما نیست، این سازمان هم حق خود می داند برخوردکند. زمانی که به شهرت می‌رسید دیگر نماینده رسانه ملی هستید و موظفید که تابع قوانین سازمان باشید در غیر این صورت مسیرتان را جدا کنید.» 

اعتراض علیه سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی و سرکوب‌های غیرانسانی حکومت به نحو بی‌سابقه‌ای هر روز گسترش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آغاز خیزش اعتراضی ماه‌های اخیر، برخی از هنرمندان زن و مرد با هشدار، بازداشت و حبس به‌دلیل انتقاد و همراهی با معترضان روبرو شدند. کتایون ریاحی، بازیگر، نیک یوسفی، کارگردان و تدوینگر و هنگامه قاضیانی، بازیگر از جمله نخستین قربانیان سرکوب‌های حکومت جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری مردمی بودند.

ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینما نیز چند روز پس از انتقاد شدید به اعدام محسن شکاری بازداشت و زندانی شد. او بارها، از اولین روزهای خیزش «زن، زندگی، آزادی» به سیاست‌های سرکوب اعتراض کرد و بارها با معترضان در جنبش کنونی همراه شد. 

از بازداشت ستاره فیلم «درباره الی» بیش از ۶ روز گذشته و به گفته پدرش حمید علیدوستی او در سلول انفرادی است. 

در روزهای اخیر بسیاری از انجمن‌های هنری، فستیوال‌های سینمایی و اتحادیه‌های بازیگران و کارگردان در سراسر جهان به حکم بازداشت ترانه علیدوستی اعتراض کرده‌اند. 

در آخرین واکنش‌ها، انجمن کارگردانان سینمای فرانسه و اتحادیه بازیگران سینما و رادیو و تلویزیون ایالات متحده حبس ترانه علیدوستی را محکوم کردند و خواستار آزادی او شدند.

در بیانیه بازیگران امریکایی که بیش از ۱۵۰ هزار عضو دارد، این هنرمندان با تکریم از «شجاعت ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی و فعالان بی‌شمار» و نوشتند: «این بازیگران به جهان نشان دادند حتی در بیرحمانه ترین نوع سرکوب هم این روح انسانیت است که تبلور پیدا می کند.» 

پیش از این بیانیه‌ها، مشهورترین جشنواره‌های سینمایی جهان از جمله کن و ونیز و‌ لوکارنو نیز ضمن حمایت از ترانه علیدوستی خواستار آزادی تمامی معترضانی شدند که توسط رژیم سرکوبگر در ایران زندانی و شکنجه می شوند.