جشنواره فیلم کن بازداشت ترانه علیدوستی را محکوم کرد

ترانه علیدوستی پیش از این در همراهی با خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، عکسی از خود بدون حجاب و با شعار «ژن، ژیان، آزادی» منتشر کرده بود

جشنواره فیلم کن روز دوشنبه، ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر)، با محکوم کردن بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس ایرانی، خواستار آزادی فوری این بازیگر سینما شد که از جمله برجسته‌ترین افراد بازداشت‌شده در اعتراضات بیش از سه ماه گذشته در ایران است.

جشنواره کن با اشاره به اینکه این بازیگر ایرانی روز شنبه، ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر)، بازداشت شده است، نوشت که در همبستگی با مبارزه مسالمت‌آمیزی که او برای آزادی و حقوق زنان پیش‌ می‌برد، فستیوال فیلم کن کاملا از او حمایت می‌کند. این جشنواره همچنین نوشت که علیدوستی به دلیل همبستگی و همراهی با جنبش آزادیخواهانه در کشورش دستگیر شده است.

جشنواره فیلم کن با انتشار توییت‌هایی همراه با عکس ترانه علیدوستی، نوشت که ترانه علیدوستی بازیگر مورد علاقه اصغر فرهادی در فیلم‌هایش بود و در جشنواره کن ۲۰۲۲، در فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی حضور داشت. 

ترانه علیدوستی پیش از این در همراهی با خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، عکسی از خود بدون حجاب و با شعار «ژن، ژیان، آزادی» منتشر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران گفتند که ترانه علیدوستی ۳۸ ساله روز شنبه، پس از انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از جنبش اعتراضی، از جمله برداشتن روسری و محکومیت اعدام معترضان، دستگیر شده است. او در واکنش به اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.» او همچنین خطاب به سازمان‌‌های بین‌المللی نوشته بود: «هر سازمان بین‌المللی که شاهد این خونریزی است و اقدامی نمی‌کند، مایه ننگ بشریت است.» علیدوستی همچنین گفته بود که «در ایران و در کنار خانواده‌های کشته‌شدگان می‌‌مانم» و «برای خانه‌ام می‌جنگم و برای ایستادن پای حقم هر هزینه‌ای که باشد، می‌دهم.»

سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در واکنش به بازداشت ترانه علیدوستی گفت که این نهاد از بازداشت علیدوستی، صرفا به دلیل اظهارنظر در مورد اعتراضات جاری و به‌ویژه اعدام محسن شکاری، نخستین معترض اعدام‌شده در ایران، به شدت نگران است. 

گروه پاپ بریتانیایی «پت‌شاب بویز» نیز درتوییتی در واکنش به بازداشت ترانه علیدوستی نوشت: «دولت فاشیست ایران اخیرا معترضانی را اعدام کرده، و ترانه آن‌ها را محکوم کرده است.»

پیش از بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگران دیگری، از جمله هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی، نیز مدتی بازداشت، و سپس با قرار وثیقه آزاد شدند. 

خیزش سراسری مردم ایران علیه رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران وارد چهارمین ماه خود شده است و در روزهای گذشته فراخوان‌هایی برای پیشبرد اعتراضات در روزهای ۲۸ تا ۳۰ آذرماه، منتشر شده بود.