یک نماینده مجلس: غرب تسلیم می‌شود و مذاکرات هسته‌ای به نتیجه خواهد رسید

جمهوری اسلامی و غرب توافق کرده‌اند روابط آن‌ها برای ادامه مذاکرات هسته‌ای برقرار باشد

در روز‌های اخیر، موضوع مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفته است- AFP

شهریار حیدری، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، از ادامه مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با غرب خبر داد و اظهار امیدواری کرد این مذاکرات تا پایان سال‌ ۱۴۰۱ به نتیجه برسد.

حیدری روز پنجشنبه اول دی به سایت انتخاب گفت: «مذاکرات تا چند ماه آینده از سر گرفته می‌شوند و به نتیجه‌ خواهند رسید.»

او اضافه کرد که در حال حاضر، موضوع سپاه پاسداران و پادمان در مذاکرات باقی مانده‌اند که «در مذاکرات بعدی، تکلیف این دو مشخص خواهد شد».

این نماینده مجلس در عین حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی «به هیچ وجه از منافع ملی که بخش عمده آن سپاه است، کوتاه نخواهد آمد.»

حیدری درباره زمان از سرگیری مذاکرات گفت: «فعلا مشخص نیست؛ الان در حال مذاکره‌اند تا برای اینکه جلسات بعدی کجا برگزار شوند، تصمیم گیرند.»

این نماینده محافظه‌کار مجلس بار دیگر ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی را تکرار کرد و مدعی شد که تهران از مواضع خود که بخشی از آن مربوط به سپاه است، عقب‌نشینی نخواهد کرد.

در روز‌های اخیر، موضوع مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با غرب برای احیای برجام بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفته است. سفر تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران که گزارش شد بی‌نتیجه بوده و دیدار جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در اردن از جمله تحولات روز‌های اخیر در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای‌ است.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، در واکنش به احتمال از سرگیری مذاکرات احیای برجام، خطاب به طرف ایرانی نوشت: «از مذاکراتی که در پی انجام آن هستید، چه انتظاری دارید؟! و کدام دستاورد را دنبال می‌فرمایید؟!»

شریعتمداری در ادامه پرسید: «آیا نتیجه مذاکرات را بیرون از آنچه حریف به‌صراحت بر آن تاکید ورزیده است، ارزیابی کرده‌اید؟»

خبرگزاری دولتی ایرنا هم در تحلیلی جهت‌دار، نوشت که غربی‌ها پس از آنکه از اعتراض‌های داخلی در ایران ناامید شدند، به میز مذاکره بازگشته‌اند. این خبرگزاری مدعی شد: «برجام در صورتی امان می‌یابد و احیا می‌شود که غرب از زیاده‌خواهی‌های خود علیه ایران دست بردارد و به استقلال و تمامیت ارضی ما احترام بگذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌طور که حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری سابق، اعلام کرده، آغاز مذاکرات هسته‌ای پنج پیش‌شرط دارد که «در اولویت قرار گرفتن مذاکرات هسته‌ای و برجام برای آمریکا» از جمله آن‌ها است. ابوطالبی «بازگشت ایران به قطعنامه ۲۲۳۱، پرهیز آمریکا از سیاسی‌کاری، توافق بر نقطه‌ آغاز مذاکرات و ایجاد تفاهم سیاسی در داخل ایران» را سایر پیش‌شرط‌ها برشمرد.

او اضافه کرد: «در وضعیت حاضر، هیچ‌یک از پیش‌شرط‌های فوق قابل حصول‌ نیستند؛ مگر آنکه ایران بپذیرد که زمان را از دست داده و هرگونه تاخیر در تفاهم، به زیان قطعی کشور و مردم است.»

ابوطالبی تصریح کرد: «انتظار مردم تغییرات بنیادین در سیاست خارجی و دیپلماسی کشور است.»

تغییراتی که در ماه‌های اخیر بارها از زبان برخی مقام‌های جمهوری اسلامی تکرار و درباره آن سخن گفته شد اما درباره جزئیات آن اطلاعات چندانی منتشر نشد. هنوز مشخص نیست دامنه تغییرات کلانی که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن حرف می‌زنند، حوزه سیاست خارجی را هم در بر خواهد گرفت یا نه و این تغییرات بر مذاکرات هسته‌ای و روابط تهران با جهان چه تاثیری خواهند داشت؟