زلنسکی برای دیدار با جو بایدن و سخنرانی در کنگره آمریکا به واشنگتن سفر کرد

دولت آمریکا از تخصیص بودجه مضاعف یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد

این نخستین سفر زلنسکی به خارج از اوکراین از زمان حمله روسیه است ـ ALEX WONG / Getty Images via AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراين، روز چهارشنبه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) با جو بايدن، رئيس جمهوری آمریکا، در کاخ سفيد ديدار می‌کند. این سفر با هدف سخنرانی در کنگره و تاکید بر حمايت آمريکا از اوکراین در برابر ادامه تجاوز روسيه صورت می‌گیرد. این نخستین سفر زلنسکی به خارج از اوکراین از زمان حمله روسیه در ماه فوریه است.

 کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، بودجه یک میلیارد دلاری مضاعفی را برای کمک دفاعی به اوکراین اختصاص داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که حمایت‌های مالی جدید آمریکا از اوکراین شامل ۸۵۰ میلیون دلار کمک امنیتی و کمک یک میلیارد دلاری برای تقویت دفاع هوایی و قابلیت‌های حملات نقطه‌زن می‌شود. افرادی که از این طرح اطلاع دارند، می‌گویند که این طرح سیستم موشکی پاتریوت را نیز شامل می‌شود. این سیستم پیشرفته‌ترین سلاح دفاع هوایی در زرادخانه آمریکا است و دریافت آن، از درخواست‌های مهم اوکراین بوده است.

زلنسکی در توییتر نوشت که این دیدار برای «تقویت توان مقاومت و توانایی‌های دفاعی» اوکراین و بحث در مورد همکاری بین اوکراین و آمریکا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها می‌گویند که این بسته کمکی شامل حدود یک میلیارد دلار سلاح از بودجه پنتاگون، و ۸۰۰ میلیون دلار بودجه از طریق ابتکار کمک‌های امنیتی به اوکراین خواهد بود. پس از دیدار و کنفرانس خبری مشترک با بایدن، زلنسکی قرار است در پی دعوت نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به نمایندگی از رهبری دوحزبی کنگره، در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کند. پلوسی در نامه‌ای به زلنسکی گفت که آمریکایی‌ها «از قهرمانی مردم اوکراین شگفت‌زده‌اند».

ساعاتی قبل از سخنرانی زلنسکی در کنگره آمریکا، مجلس سنا اعلام کرد که از لین تریسی، به عنوان سفیر جدید واشنگتن در روسیه حمایت می‌:ند. تریسی هم‌اکنون سفیر ایالات متحده در ارمنستان است و اولین سفیر زن آمریکا در روسیه خواهد بود

تصمیم ارسال سیستم موشکی پاتریوت به اوکراین، به ‌رغم تهدیدهای وزارت امور خارجه روسیه صورت می‌گیرد. این وزارتخانه هشدار داده بود که تحویل سیستم موشکی پیشرفته زمین به هوا به اوکراین، گامی تحریک‌آمیز تلقی خواهد شد و سامانه پاتریوت و هر خدمه‌ای که آن را همراهی ‌کند، هدفی مشروع برای ارتش روسیه خواهد بود.

ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، روز چهارشنبه در ملاقاتی با مقام‌های وزارت دفاع دولت خود، از سرزمين‌های «جديد» روسيه سخن گفت و ادعا کرد که آنچه در اوکراين رخ می‌دهد، «نتيجه سياست‌های ما نيست، بلکه نتيجه [مداخلات] کشورهای ثالث است.» پوتین همچنین روز چهارشنبه عهد کرد که روسیه «به توسعه نظامی خود ادامه خواهد داد» و «توانایی سه‌گانه هسته‌ای خود را بهبود خواهد بخشید». اشاره‌ او به سیستم سه‌جانبه حمل سلاح‌های هسته‌ای ازطریق هوا، زمین و دریا است.

روشن نیست که سامانه پاتریوت چه زمانی به خطوط مقدم جبهه در اوکراین خواهد رسید، زیرا سربازان آمریکایی مجبور خواهند بود نیروهای اوکراینی را برای یادگیری استفاده از این سیستم با تکنولوژی پیشرفته، آموزش دهند. این آموزش ممکن است چندین هفته طول بکشد و پیش‌بینی می‌شود که در آلمان انجام شود. تاکنون تمام آموزش نیروهای اوکراین را آمریکا و متحدان غربی آن در کشورهای اروپایی انجام داده‌اند.

بیشتر از جهان