ده‌ها کشتی تجاری به دلیل مشکلات مرتبط با پرداخت در بندرهای ایران گیر کرده‌اند

مواد خوراکی مشمول تحریم‌های غرب نمی‌شود اما تاثیر تحریم‌ها بر سیستم مالی ایران، نظام پرداخت‌ها را پیچیده و نامنظم کرده است

دست‌کم ۴۰ کشتی‌ فله‌بر در خارج از بندرهای اصلی ایران، «بندر امام خمینی» و «بندرعباس»، لنگر انداخته‌اند_AFP

خبرگزاری رویترز بر اساس منابع تجاری و داده‌های کشتیرانی، گزارش داده است که پس از هفته‌ها تاخیر، ده‌ها کشتی تجاری حامل غلات و شکر در خارج از بندرهای ایران گیر کرده‌‌اند، زیرا مشکلات مرتبط با پرداخت‌ها، باعث اختلال در جریان واردات کالا به ایران شده است.

مواد خوراکی مشمول تحریم‌های غرب علیه ایران به دلیل برنامه‌ هسته‌ای تهران نمی‌شود، اما تاثیر تحریم‌ها بر سیستم مالی ایران، ترتیبات پرداختی پیچیده و نامنظمی را با شرکت‌های بین‌المللی ایجاد کرده است. داده‌های ردیابی کشتی‌های شرکت ‌«ریفینیتیو» (Refinitiv) نشان می‌دهد که مسائل مرتبط با آخرین پرداخت، باعث شده‌ است که کشتی‌ها نتوانند محموله‌های خود را تخلیه کنند، و این وضعیت موجب شده است که دست‌کم ۴۰ کشتی‌ فله‌بر در خارج از بندرهای اصلی ایران، «بندر امام خمینی» و «بندرعباس»، لنگر بیندازند و منتظر بمانند تا این مشکل حل شود.

رویترز نوشته است که مقام‌های وزارت خارجه ایران برای واکنش و پاسخ به این خبر، در دسترس نبودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«سازمان بنادر و دریانوری ایران» در گزارشی در آبان ‌سال جاری خورشیدی اعلام کرد که حدود ۳۷ کشتی بارگیری‌شده با ۲.۲ میلیون تن کالا، به دلیل «مشکلات اسنادی و پرداخت ارز» نتوانسته‌اند بارشان را در بندر امام خمینی تخلیه کنند. به گزارش رویترز، ارزش غلات این کشتی‌ها که در خارج از بندرهای ایران لنگر انداخته‌‌اند، بیش از یک ‌میلیارد دلار است و احتمالا جمهوری اسلامی ایران را با جریمه خسارت دیرکرد تخلیه روبه‌رو خواهد بود.

امنیت غذایی در اولویت ایران است و به دلیل خشکسالی، نیاز به واردات افزایش یافته است. دو فصل متوالی است که خشکسالی‌ به تولید مواد غذایی داخلی ایران ضربه زده است.

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که ایران در دوره یک ساله ژوئن ۲۰۲۲ تا ژوییه ۲۰۲۳، پنج‌ونیم میلیون تن گندم وارد کند که از هشت میلیون تن واردات دوره زمانی مشابه قبلی، کمتر است، اما همچنان بسیار بالاتر از سطح عادی ارزیابی می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از مارس تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم وارد کرده است.

به گزارش فایننشال تریبون، پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱، به ۱۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد و واردات از نیز از هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تن در دوره زمانی ۲۲-۲۰۲۱، به پنج میلیون تن در سال مالی ۲۳-۲۰۲۲ کاهش یابد.

بر اساس برآورد فائو، تولید غلات در ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۶ درصدی در قیاس با سال گذشته، به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید.