طالبان تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را ممنوع کردند

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز، بر افغانستان حکومت می‌کردند و در آن دوره هم مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران بسته شده بود

طالبان دختران را از آموزش محروم کرده‌اند -HOSHANG HASHIMI / AFP

وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرد که تحصیل دختران در دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

این وزارتخانه سه‌شنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر)، با انتشار بیانیه‌ای، به دانشگاه‌های دولتی وخصوصی افغانستان دستور داد که تحصیل دختران را بر اساس تصمیم کابینه‌ طالبان ممنوع کنند.

حافظ ضیاءالله هاشمی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان، صحت این بیانیه را تایید کرده است.

این بیانیه با امضای ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت آموزش عالی طالبان، رفتن دختران به مدرسه را نسخه‌ «فحاشی و عیاشی» امان‌الله خان، شاه وقت افغانستان، خوانده بود.

با روی کار آمدن طالبان، مدارس برای دختران بالاتر از کلاس ششم در افغانستان، تعطیل شده است. طالبان دختران را از آموزش محروم کرده‌اند و به درخواست‌های جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق زنان مبنی بر محروم نکردن دختران از آموزش، پاسخ مثبت نداده‌اند.

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز بر افغانستان حکومت می‌کردند و در آن دوره هم مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران بسته شده بود، اما با سقوط رژیم طالبان و حمله نظامی ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا به افغانستان، فصل جدیدی در بخش آموزش زنان در این کشور باز شد.

دختران طی دو دهه اخیر، توانستند به مدارس و دانشگاه‌ها بروند و روزبه‌روز حضور آن‌ها در اجتماع بیشتر ‌شد، اما سقوط حکومت جمهوری در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، باعث شد که دوباره اعمال محدودیت بر آموزش دختران و کار زنان در افغانستان تکرار شود.

هر روز، محدودیت بیشتری بر فعالیت زنان در افغانستان وضع می‌شود. طالبان رفتن زنان به پارک‌های تفریحی، باشگاه‌های ورزشی و حمام‌ها را ممنوع کردند.

با حاکمیت طالبان طی یک‌ونیم سال گذشته بر افغانستان، شمار زیادی از زنان از کار بیکار شده‌اند و و طالبان بخشی از زنان شاغل در اداره‌های دولتی را نیز از کارشان برکنار کرده‌اند و به برخی هم، اجازه رفتن به سر کار را نمی‌دهند.