راهی که حمید فرخ‌نژاد انتخاب کرد؛ «سیاه‌نمایی نگفتن و سکوت است»

حمید فرخ‌نژاد چهار سال پیش هم به خامنه‌ای توصیه کرده بود از سرنوشت دیکتاتورها درس بگیرد

پست اینستاگرامی حمید فرخ‌نژاد که در آن به علی خامنه‌ای توصیه کرد دست‌کم به خاطر خودش «دیکتاتور باشخصیتی» باشد، عصبانیت شدید سینماگران وابسته به حکومت را در پی داشت و آن‌ها این بازیگر شناخته‌شده سینما را به‌دلیل حمایت از خیزش مردمی، به «بازیگری‌ در آن‌سوی آب‌ها» متهم کردند.

خبرگزاری دولتی ایرنا با انتشار گزارشی، ضمن حمله به حمید فرخ‌نژاد، ادبیات او را مشابه ادبیات «براندازان نظام» دانست. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی فرخ‌نژاد را که مطالبی در انتقاد از سرکوب مردم ایران و رهبر نظام منتشر کرده است، «فرصت‌طلب» و «هنرمندی که محبوب مردم نیست» نامید که پس از دریافت دستمزد چندمیلیاردی از ایران خارج شده است.

در گزارش ایرنا آمده فرخ‌نژاد با تعهد به نهادهای مسئول، ایران را ترک کرده است و این اقدام او دستگاه قضا را وادار می‌کند تا در برابر درخواست‌های مشابه انعطاف لازم را نشان ندهد؛ حال آنکه چهره‌های سرشناس دیگر شاید به دلایلی ضروری، مجبور به خروج از کشور باشند.

این خبرگزاری ادعا کرد فرخ‌نژاد در ساعات اخیر، با انتشار «پست‌ها و استوری‌هایی عجیب» الفاظی به کار برده است که شاید خشن‌تر از الفاظی باشد که برخی «براندازان» به کار می‌برند. 

حمید فرخ‌نژاد روز پنجشنبه ۲۴ آذر، در پستی اینستاگرامی علی خامنه‌ای را با دیکتاتورهایی مانند فرانکو، مائو، استالین و موسولینی مقایسه کرد. سید محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و از نزدیکان محمدباقر قالیباف، در واکنش، حمید فرخ‌نژاد را «دیکتاتور» خطاب کرد و مدعی شد که «او پس از دریافت دستمزد میلیاردی با توهین به رهبری در تلاش است جلوی پخش کار یک گروه چند ده‌نفری را بگیرد تا آن طرف آب خریدار پیدا کند».

وابستگان حکومت ایران در فضای مجازی هم تا آن‌جا که می‌توانستند به حمید فرخ‌نژاد تاختند و مدعی شدند که او با این «سخنان جدید» می‌خواهد خارج از مرزهای ایرانی برای خود خریدار پیدا کند. حکومتی‌های موسوم به «لشکر سایبری» پا را از این هم فراتر گذاشتند و در پیام‌های متعددی حمید فرخ‌نژاد را به‌دلیل «توهین به رهبری» حتی به مرگ هم تهدید کردند. فرخ‌نژاد تصویر یکی از این تهدیدها را در بخش روایتگر (استوری) اینستاگرامش منتشر کرد.

حمید فرخ‌نژاد که به گفته علی سرتیپی، تهیه‌کننده سینما، از گران‌ترین بازیگران سینمای ایران محسوب می‌شود، متولد ۱۳۴۸ در آبادان و تحصیلکرده رشته کارگردانی تئاتر در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

او از سال‌های پایانی دهه ۶۰ وارد سینما شد و در فیلم‌هایی مانند «عروس آتش»، «ارتفاع پست»، «به رنگ ارغوان»، «چهارشنبه‌ سوری»، «دموکراسی تو روز روشن»، «گشت ارشاد»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «استرداد» و «خوب، بد، جلف» ‌بازی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخلاف ادعاهای وابستگان جمهوری اسلامی ایران، موضع‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی حمید فرخ‌نژاد تازگی ندارد و او پیش از این نیز بارها درباره رویدادها و مسائل مهم سیاسی و اجتماعی اعلام نظر کرده است. با مروری بر صفحه کاربری او در اینستاگرام به پستی در اردیبهشت ۱۳۹۷ با تصویر معمر قذافی و صدام حسین برمی‌خوریم. فرخ‌نژاد با انتشار معنادار تصویر دو دیکتاتور لیبی و عراق در حساب کاربری‌اش نوشته بود: «اینا هم یه زمانی احساس خدایی می‌کردن، کاش از تاریخ درس بگیریم.»

این پست که هنوز هم در صفحه اینستاگرام فرخ‌نژاد وجود دارد، اثبات می‌کند که بازیگر شناخته‌شده سینما توصیه‌ به علی خامنه‌ای را دست‌کم چهار سال پیش آغاز کرده بود، اما در روزهای اخیر هم‌زمان با خیزش سراسری، صراحت بیشتری به خرج داد و «حکومت بچه‌کش، جنازه‌ دزد» را آماج انتقاد قرار داد.

حمید فرخ‌نژاد نیز مانند شماری دیگر از ورزشکاران و هنرمندان در اوضاع کنونی تصمیم گرفت کنار مردم بماند. او در روزهای اخیر در پست دیگری نیز نوشت که «به‌عنوان قطره‌ای از دریای بی‌کران و مواج مردم حق‌طلب و به‌ستوه‌آمده از ظلم و جور و نابرابری حاکمان زورگو» وظیفه خود می‌داند کنار مردم و صدای آنان باشد.

پس از انتشار این پست، عوامل حکومت ایران در رسانه‌ها و فضای مجازی حمید فرخ‌نژاد را نیز مانند علی کریمی به «بی‌سوادی» و «وابستگی به دشمنان» متهم کردند. به‌خصوص اینکه روایتگرهای حمید فرخ‌نژاد درباره «پشت کردن ارباب چینی» و «نشان دادن انگشت شست ارباب پوتین» به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، افراد حکومتی فعال در فضای مجازی را عصبانی‌تر هم کرد.

آن‌طور که رسانه‌های حکومتی خبر داده‌اند، حمید فرخ‌نژاد اکنون در خارج از کشور سکونت دارد. این بازیگر سینما روز ۱۷ مهرماه، با انتشار پستی از بازجویی۱۰ ساعته‌اش در نهادهای اطلاعاتی خبر داده بود.

احضار و بازجویی او پس از آن اتفاق افتاد که او با شروع خیزش سراسری مردم، در پستی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نوشت: «مسبب و مقصر همه اتفاقات اخیر شمایید. مقصر هر خونی که بر زمین ریخته می‌شود، شمایید. مقصرید به‌خاطر نگاه خود خدابین و‌ جایگاه فرعونی که برای خودتان قائل شدید. برای نگاه ارباب‌‌‌رعیتی که به مردم دارید. ثروت مردم را ارباب‌مابانه خرج رفقای همسایه کردید. مقصر شمایید که مردم را تحقیر کردید، زور گفتید و نادیده گرفتید. جواب هر اعتراض و انتقادی را با درفش و داغ و زندان و اعدام دادید. مقصر شمایید که آنچه خواستید تحمیل کردید که چه بپوشند، چه ببینند، چگونه فکر کنند و‌ چگونه زندگی کنند. مقصر شمایید که سرنوشت دیگر مستکبران را ندیدید و عبرت نگرفتید و در عوض صدایتان را بلند کردید. شما زورگویان بی‌جربزه و نابالغی هستید که جرات پذیرفتن خودتان را هم ندارید. شما ظالمید و ظلم محکوم به فناست.»

هیچ‌یک از موضع‌گیری‌های فرخ‌نژاد در رسانه‌های حکومتی بی‌پاسخ نمانده و او تاکنون بارها هدف حمله‌های آنان قرار گرفته است. زمستان سال گذشته پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، فرخ‌نژاد جایزه‌ای را که از جشنواره فیلم مسکو دریافت کرده بود، به نشانه اعتراض پس فرستاد. این اقدام عصبانیت شدید روزنامه کیهان را در پی داشت. البته فرخ‌نژاد هم ادعاهای روزنامه وابسته به خامنه‌ای را بی‌پاسخ نگذاشت و در پستی نوشت: «اگر شرف داشتین در مقابل نسل‌کشی چچن‌های مسلمان از ارباب پوتین انتقاد می‌کردین و در مقابل نسل‌کشی مسلمانان اویغور چین برابر ارباب چینی موضع‌گیری می‌کردین. شما نشون دادین نه دین دارین، نه شرف.»

حمید فرخ‌نژاد یک‌ بار دیگر هم در مهر ۱۳۹۷، در پی موضع‌گیری‌هایش درباره مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور، به نهادهای اطلاعاتی احضار شد؛ آن‌هم پس از آنکه علی علیزاده، فردی که گفته می‌شود از عوامل جمهوری اسلامی در خارج از کشور است، به او توصیه کرده بود «سیاه‌نمایی» نکند.

 فرخ‌نژاد در پستی به هم‌زمانی احضارش و توصیه علیزاده طعنه زد و خطاب به او نوشت: «خدمتت عرض کنم قصد ندارم به نصایح گهربارت عمل کنم. چهل‌ ساله توی مملکتمون عده‌ای خودشیرین و عده‌ای مال‌مردم‌خور با تکنیک جنابعالی که آب به آسیاب دشمن نریزید و در این شرایط حساس کنونی، مطبوعات و وجدان بیدار جامعه رو به سکوت واداشتند و چراغ‌ها رو خاموش کردند تا سارقان و غارتگران بیت‌المال با خیال راحت ببرند و بخورند و از حوالی محل اقامت حضرت‌عالی به ریش این مردم بخندن. نه برادر، می‌گم. بازم می‌گم. حجم گسترده رانت و فساد اقتصادی و فامیل‌بازی در این مملکت ریشه در همین نگاه جنابعالی داره. اتفاقا سیاه‌نمایی، نگفتن و سکوته! کاش گوشه‌ای از مشکلات و شکواییه‌هایی که طی این روزا از طرف این آدمای بی‌پناه و از سر ناچاری به من هیچ‌کاره منتقل می‌شد، به تو ارجاع داده می‌شد، اون وقت اگه می‌تونستی ساکت بشینی و منعکس نکنی، توی وجدانت شک می‌کردم. کارت رو بکن و به شغلت برس، تاریخ درباره عملکرد من و شما قضاوت خواهد کرد.»

حمید فرخ‌نژاد حالا به گفته خودش، قصد دارد صدای مردم باشد و کنار آنان بماند و بی‌تردید همان‌طور که روزی به محسن چاووشی گفته بود، می‌داند که «کنار مردم ایستادن هزینه دارد».