روزنامه‌نگاران افغان از وزرای بریتانیا شکایت کردند

دولت بریتانیا به بی‌تفاوتی در قبال روزنامه‌نگاران همکار با رسانه‌های بریتانیا متهم است

دولت بریتانیا همزمان با سقوط دولت پیشین و آغاز برنامه تخلیه نظامی، حدود ۱۵ هزار افغان را به این کشور انتقال داد‌ـWAKIL KOHSAR / AFP

تعدادی از روزنامه‌نگاران افغان که سال‌ها با رسانه‌های بریتانیایی همکاری داشته‌اند، از دو وزیر کابینه این کشور به دادگاه شکایت کرده‌اند. هشت روزنامه‌نگار افغان که برای رسانه‌هایی ازجمله بی‌بی‌سی کار کرده‌اند، می‌گویند وزارت دفاع و وزارت کشور بریتانیا درخواست‌های آنان را برای انتقال به این کشور رد کرده‌اند.

 به گزارش رویترز، آدام استراو که وکالت این روزنامه‌نگاران را بر عهده دارد، روز پنجشنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در دادگاهی در لندن گفت که جان این روزنامه‌نگاران و خانواده‌هایشان که سال‌ها در کنار سربازان بریتانیایی علیه طالبان نوشته‌اند، در خطر است، زیرا طالبان رسانه‌های بریتانیایی را نیز بخشی از دولت بریتانیا می‌دانند. استراو گفت با وجود تضمین‌های دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، مبنی بر حفاظت از خبرنگاران، وزرای دفاع و کشور دولت بریتانیا (بن والاس و سولا براورمن) از این روزنامه‌نگاران حمایت نکرده‌اند.

به گفته استراو، وزیر دفاع ابتدا هیچ دلیلی برای رد درخواست این روزنامه‌نگاران برای انتقال به بریتانیا نداشت، اما بعد گفت به دلیل اینکه بی‌بی‌سی تحت حمایت دولت نیست و مستقل کار می‌کند، در چارچوب برنامه کمک و جابه‌جایی بریتانیا (ARAP) قرار نمی‌گیرد. با این حال، به گفته وکیل این روزنامه‌نگاران، برداشت دولت از قانون اشتباه بوده، زیرا رسانه‌ای چون بی‌بی‌سی تحت حمایت دولت است و سالانه حدود ۱۰۰ میلیون پوند از وزارت خارجه بریتانیا بودجه می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در همین حال، دیوید بلوندل، وکیل دولت بریتانیا، به دادگاه گفت بی‌بی‌سی فهرست ۱۷۰ کارمندش در افغانستان را برای دولت فرستاد تا به انتقال آنان کمک شود، اما نام این هشت روزنامه‌نگار در فهرست نبود. بلوندل همچنین مدعی شد که دولت حق دارد به این نتیجه برسد که روزنامه‌نگاران مستقل از دولت بریتانیا فعالیت کرده‌اند و بنابراین مشمول برنامه آراپ نمی‌شوند.

وکلای این روزنامه‌نگاران همچنین از سولا براورمن، وزیر کشور بریتانیا، نیز شکایت کرده‌اند که درخواست‌های آنان برای دریافت ویزا را بررسی نکرده است، در حالی که برای دو روزنامه‌نگار دیگر بی‌بی‌سی که هیچ تفاوتی با آنان نداشته‌اند، ویزا صادر شده است. وکیل دولت بریتانیا ادعای وکلای این روزنامه‌نگاران را رد کرد و گفت طبق قانون، روزنامه‌نگاران برای دولت بریتانیا کار نمی‌کنند و کاملا مستقل‌اند و مشمول برنامه آراپ نمی‌شوند، حتی اگر فعالیتشان را در راستای حمایت از دولت بریتانیا بدانند.

رویکرد دولت بریتانیا در قبال همکاران افغانشان پس از سقوط دولت جمهوری و سلطه طالبان، با انتقادهای زیادی روبرو شد. مجلس نمایندگان بریتانیا دولت بوریس جانسون را به بی‌تفاوتی در قبال جان افغان‌هایی که سال‌ها با این کشور همکار بوده‌اند، متهم کرد. جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، همچنین متهم است که حیوانات را به انسان‌ها برتری داده، در حالی که صدها همکار افغان منتظر انتقال به بریتانیا بوده‌اند. آنان حیوانات یک سازمان حفاظت از حیوانات را در یک پرواز چارتر به بریتانیا انتقال دادند.

بریتانیا هم‌زمان با سقوط دولت جمهوری و آغاز برنامه تخلیه، حدود ۱۵ هزار افغان را به این کشور انتقال داد. پس از انتقادهای تند از به‌جا ماندن هزاران افغان که با دولت بریتانیا همکار بوده‌اند، دولت این کشور از ژانویه سال ۲۰۲۲ طرح انتقال ۲۰ هزار افغان دیگر را نیز تصویب کرد. قرار است این طرح طی چهار سال اجرا شود و هر ساله پنج هزار افغان از طریق این برنامه که اسکان مجدد (ACRS) خوانده می‌شود، به بریتانیا منتقل شوند.

بیشتر از جهان