ثبت بیش از ۳۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران افغان در دو ماه

با وجود اعلام حمایت طالبان از فعالیت‌ رسانه‌‌ها، خشونت علیه خبرنگاران افزایش‌ یافته است

از سال ۲۰۰۱ تاکنون، ۵۳ خبرنگار در افغانستان کشته ‌شده‌اند -WAKIL KOHSAR / AFP

بر اساس اعلام یک‌ نهاد حمایت از خبرنگاران در افغانستان، در دو ماه گذشته ۳۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران این کشور ثبت شده است.

اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان به‌تازگی اعلام کرده است که بانی ۹۰ درصد این خشونت‌ها طالبان بوده‌اند.

مسرور لطفی، مسئول رسانه‌ای اتحادیه ملی خبرنگاران، در نشستی خبری گفت از ۳۰ موردی که این اتحادیه ثبت کرده، ۴۰ درصد ضرب‌و‌شتم خبرنگاران، ۴۰ درصد تهدید زبانی و ۲۰ درصد ممانعت از پوشش خبری و بازداشت خبرنگاران بوده است.

اخیرا نیز یک خبرنگار در شرق افغانستان کشته‌ شده است. سیدمعروف سادات، خبرنگار مستقل که در شهر جلال‌آباد فعالیت می‌کرد، در اوایل اکتبر همراه با دو غیرنظامی و دو نفر از گروه طالبان در حمله گروه داعش به قتل رسید. گفته می‌شود در این حادثه، فرزند خردسال معروف سادات نیز زخمی شده است.

اتحادیه خبرنگاران افغانستان می‌گوید بیشتر خشونت‌ها در فاصله ماه‌های سپتامبر و اکتبر رخ داده و شش مورد در کابل و بقیه در سایر شهرها بوده است. به گفته مسئولان این اتحادیه، موارد خشونت علیه خبرنگاران با مقام‌های طالبان نیز در میان گذاشته شده است و آنان قول پیگیری داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، به خبرگزاری اسوشتیدپرس گفت طالبان از خشونت‌ها علیه خبرنگاران آگاه است و بررسی‌ در این زمینه را آغاز کرده است.

منابعی آگاه در گروه طالبان می‌گویند دست‌کم دو تن از اعضای این گروه را به‌دلیل اعمال خشونت علیه خبرنگاران بازداشت کرده‌اند.

گروه طالبان از میانه ماه اوت که قدرت را در افغانستان به‌ دست گرفت، اعلام کرد فعالیت رسانه‌ها بلامانع است و این گروه از فعالیت رسانه‌ها حمایت می‌کند. با این‌ حال، طالبان گفته‌اند رسانه‌ها باید بی‌طرفی خود را حفظ کنند، منافع ملی را در نظر بگیرند و اصول اسلامی را رعایت کنند.

در همین حال، کمیته مصونیت خبرنگاران در افغانستان از خشونت علیه خبرنگاران این کشور ابراز نگرانی کرد. یکی از مسئولان این نهاد هفته گذشته در مصاحبه با رادیو آزادی گفت آنان از آغاز حضور طالبان تاکنون، ۶۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت کرده‌اند اما مقام‌های طالبان این خشونت‌ها را بررسی نکرده‌اند.

با این‌ حال به نظر می‌رسد هراس از گروه طالبان فعالیت آزاد رسانه‌ای در افغانستان را با رکود مواجه کرده است. صدها رسانه ملی و محلی در دو ماه گذشته در افغانستان از فعالیت بازمانده‌اند. فعالیت بیشتر رسانه‌های چاپی متوقف شده است و رادیوها رو به تعطیلی‌اند و چند تلویزیون که پخش سراسری و حتی جهانی داشته‌اند، دست از کار کشیده‌اند.

از سال ۲۰۰۱ و در پی سقوط رژیم طالبان، افغانستان شاهد ایجاد و گسترش فعالیت‌های آزاد رسانه‌ها بوده است. صدها رسانه با حمایت جامعه جهانی در این کشور ایجاد شد و هزاران دختر و پسر جوان در این رسانه‌ها فعالیت می‌کردند. اما با سقوط جمهوری در افغانستان، فعالیت بیشتر این رسانه‌ها متوقف شد و صدها خبرنگار از افغانستان خارج شدند. رادیو صدای آمریکا به نقل از کمیته محافظت از خبرنگاران که مرکز آن در نیویورک است، نوشته است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون، ۵۳ خبرنگار در افغانستان کشته ‌شده‌اند که ۳۳ مورد پس از سال ۲۰۱۸ گزارش شده است.