افزایش ۳۵ تا ۸۰ هزار تومانی قیمت گوشت در هشت ماه

گوشت خورشتی ممتاز کیلویی ۳۸۸ هزار تومان شده است

با افزایش بهای دلار، قیمت سایر کالاها و خدمات نیز رو به فزونی گذاشته است و گزارش‌ها از گران شدن دوباره قیمت گوشت در ایران حکایت دارد.

گزارش میدانی سایت «فرارو» نشان می‌دهد قیمت گوشت گوسفندی از فروردین‌ سال جاری تاکنون، کیلویی ۳۵ تا ۸۰ هزار افزایش پیدا کرده است. 

به نوشته فرارو، در حال حاضر قیمت بسته‌های یک کیلویی ران و سردست در مقایسه با فروردین تقریبا ۳۵ درصد رشد داشته است.

این گزارش آشکار می‌کند که در فروردین امسال یک کیلو سردست گوسفندی ۱۷۴ هزار تومان بود که در حال حاضر به ۲۱۶ هزار تومان رسیده است.

یک کیلو ماهیچه گوسفندی که در حال حاضر کیلویی ۲۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود، در ابتدای سال ۲۲۵ هزار تومان عرضه می‌شد.

قیمت قلوه‌گاه گوسفندی که ارزان‌ترین قسمت گوشت گوسفندی است، با ۳۵ هزار تومان افزایش، به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است.

گوشت خورشتی ممتاز هم که یکی از گران‌ترین بخش‌های گوشت گوسفندی است در روز‌های آذر کیلویی ۳۸۰ تا ۳۸۸ هزار تومان فروخته شده، که نسبت به ابتدای سال افزایش ۸۰ تا ۸۸ هزارتومانی داشته است.

این گزارش همچنین اعلام کرده است یک کیلو گوشت چرخ‌کرده گوسفندی از ۲۶۰ هزار تومان، به ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت گوشت گردن گوسفندی هم در همین مدت از کیلویی ۱۶۲ هزار تومان به ۱۹۶ هزار تومان افزایش یافته است.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام، روز ۲۵ آذر مدعی شد نوسان قیمت گوشت کاهش یافته است و گفت: «قیمت منطقی هر کیلو گوشت برای مصرف‌کننده ۲۱۰ تا ۲۱۵ هزار تومان است.»

پوریان افزود با توجه به ازدیاد عرضه دام و نبود تقاضا، التهاب بازار گوشت تا حدی کاهش یافته که بخشی از این مسئله ناشی از محدود شدن صادرات در این بخش است.

بر اساس آمار اعلامی شورای تامین‌کنندگان دام، در حال حاضر هفت میلیون دام سبک و ۵۰۰ هزار راس دام سنگین بدون‌ مشتری در واحدهای دامداری ایران وجود دارد و پوریان از دولت خواست از دامداران حمایت کند.

در ادامه وضعیتی که دولت ابراهیم رئیسی آن را طرح «اصلاح الگوی مصرف» از طریق «آزاد‌سازی یا واقعی سازی قیمت‌ها» نام‌گذاری کرده است، سرانه مصرف مواد خوراکی در ایران، به‌ویژه گوشت، روزبه‌روز رو به کاهش است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، در حال حاضر هر کارگر یا مستمری‌بگیر ایرانی در نهایت نمی‌تواند بیش از سالی سه یا چهار کیلو گوشت سر سفره خانواده‌اش ببرد.

روند کاهش مصرف گوشت در ایران از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

سال ۱۳۸۴ سرانه مصرفی گوشت هر خانواده ایرانی سالانه ۵۷ کیلوگرم بود که این میزان در سال ۱۳۹۸ به  کمتر از ۱۲ کیلوگرم در سال برای هر خانواده کاهش یافت و حالا به زیر سه کیلوگرم رسیده است.

این مسئله باعث شده است که ضایعات مرغ، گوساله و گاو وارد سفره مردم در ایران شود.

گزارش‌ها از ایران حکایت از آن دارد که ضایعاتی مثل پا و سنگدان مرغ و اسکلت گوسفند و گوساله که پیش‌تر دور ریخته می‌شد، در حال حاضر مشتری پیدا کرده است.

بدون شک سیر صعودی کاهش مصرف گوشت قرمز تبعاتی به همراه خواهد داشت و می‌تواند سلامت بخش بزرگی از جامعه ایران را تهدید کند.