درگیری دوباره طالبان و نظامیان پاکستانی

این درگیری پس از تلاش طالبان برای ایجاد پاسگاه امنیتی در گذرگاه اسپین بولدک رخ داد

نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی روز یکشنبه هم در دو طرف مرز  به سمت هم آتش گشودند- AFP

منابع محلی در قندهار می‌گویند طالبان و مرزبانان پاکستانی پس از چهار روز، دوباره روز پنجشنبه ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر) در گذرگاه مرزی اسپین بولدک با هم درگیر شده‌اند.

این منابع به ایندیپندنت فارسی گفتند که درگیری زمانی آغاز شد که نیروهای طالبان قصد داشتند در منطقه شیرو اوبه شهرستان اسپین بولدک یک پاسگاه ایجاد کنند و با مخالفت مرزبانان پاکستانی مواجه شدند.

این منابع افزودند که نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی در این درگیری از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کرده‌اند اما تاکنون از تلفات احتمالی این درگیری گزارشی منتشر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی محمد هاشم محمود، فرمانده پلیس طالبان در شهرستان اسپین بولدک قندهار، در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، درگیری میان نیروهای طالبان و پاکستانی‌ها را تایید کرد و گفت مذاکره میان دو طرف برای توقف درگیری‌ها ادامه دارد.

این برخورد در حالی رخ داد که نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی در دو طرف مرز روز یکشنبه هم به سمت هم آتش گشوده بودند. این درگیری هم پس از تلاش طالبان برای ایجاد پاسگاه امنیتی در گذرگاه اسپین بولدک روی داد.

درگیری‌های مرزی اخیر واکنش تند شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، را در پی داشت. او از طالبان خواسته بود تضمین دهند چنین حوادثی دوباره تکرار نخواهند شد.

در نتیجه درگیری روز یکشنبه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در مرز سپین بولدک قندهار، دست‌کم شش تن از شهروندان پاکستان کشته و ۱۷ تن زخمی شدند.

منابع در افغانستان هم گفته بودند که در این درگیری، دست‌کم یک تن کشته و ۹ تن زخمی شده‌اند.

طالبان ۱۵ اوت ۲۰۲۱ موفق شدند دولت افغانستان را ساقط کنند. در این مدت، دست‌کم پنج مورد درگیری مرزی با پاکستان رخ داده و پاکستان هم در واکنش به این درگیری‌ها، مرز خود با افغانستان را بسته اما پس از مدتی دوباره باز کرده است. در این مدت، نیروهای طالبان با مرزبانان ایران و ترکمنستان هم درگیر شده‌اند و در تیرماه، چندین موشک از شهرک بندری حیرتان به سمت ازبکستان شلیک شد.

یک مرد مسلح ۲۲ آبان در حضور اعضای طالبان با اسلحه کمری به سربازان پاکستانی شلیک کرد؛ اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ادعا کرد «یک فرد ناشناس» به سربازان پاکستانی حمله کرده است. پیش از آن در فروردین ۱۴۰۱ هم نیروهای طالبان به یک هلی‌کوپتر ارتش پاکستان در مرز افغانستان شلیک کرده بودند. این نیروها در دی ۱۴۰۰ نیز در واکنش به حصارکشی ارتش پاکستان در خط مرزی با افغانستان، با آن‌ها درگیر شدند.

به‌‌رغم مخالفت کابل، اسلام‌آباد تاکنون بیشتر خط مرزی دو هزار و ۶۰۰ کیلومتری‌ خود با افغانستان را حصارکشی کرده است.

در زمان نظام سابق افغانستان، دولت پاکستان بارها مناطق مرزی در شرق این کشور را هدف حملات توپخانه‌ای قرار می‌داد. در آن زمان، واکنش دولت افغانستان نرم‌تر بود اما طالبان هرازگاه پس از مشاجره لفظی، به سمت پاکستان شلیک می‌کنند.

یکی از دلایل افزایش درگیری‌های مرزی در دولت طالبان در مقایسه با دولت قبلی این است که بیشتر نیروهای طالبان سواد خواندن و نوشتن ندارند و در برخی موارد، در مقابل مرزبانان پاکستانی واکنش آنی نشان می‌دهند.

بیشتر از