عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان را می‌سازد

فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان قرار است سالانه امکان رفت‌و‌آمد را برای ۱۸۵ میلیون مسافر فراهم ‌کند

عربستان سعودی که به عنوان یک مقصد گردشگری به توسعه خود ادامه می‌دهد، در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقدام‌های بزرگی از جمله ساخت یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان است.

به گزارش سی‌ان‌ان، فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان که قرار است تا سال ۲۰۵۰ در ریاض ساخته شود، سالانه برای برای ۱۸۵ میلیون مسافر میلیون مسافر امکان رفت و آمد را فراهم می‌کند.

گفته می‌شود که کار طراحی فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان را شرکت فاستر و شرکا (Foster + Partners) به عهده می‌گیرد. این فرودگاه عظیم که بر فراز فرودگاه بین‌المللی ملک خالد ساخته خواهد شد، قرار است بیش از  ۳۵ کیلومتر مربع وسعت داشته باشد و دست‌کم از شش باند موازی برخوردار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی تاکنون گام‌های مهمی در عرصه گردشگری هوایی برداشته است. این کشور در حال حاضر بزرگ‌ترین فرودگاه جهان از نظر وسعت را به نام فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در ۴۰۰ مایلی شمال شرقی ریاض در خود جای داده است. ساخت فرودگاه ملک سلمان نیز یکی دیگر از دستاوردهای مهم عربستان در این صنعت محسوب خواهد شد.

لوک فاکس، یکی از مدیران شرکت فاستر و شرکا درباره ساخت فرودگاه عظیم جدید عربستان سعودی گفت: «این فرودگاه، ترمینال‌هایی را که در حال حاضر وجود دارد به عنوان یک حلقه واحد برای ورودی‌های متعدد نگه خواهد داشت. در عین حال، قرار است بیش از هفت کیلومتر مربع برای فضاهایی مانند فروشگاه، امکانات اقامتی، تفریحی و فضای لجستیکی اختصاص یابد.»

او تاکید کرد: «تا سال ۲۰۳۰، این فرودگاه می‌تواند ۱۲۰ میلیون مسافر در سال جابه‌جا کند، پس از آن، طی دو دهه آینده این میزان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. فرودگاه عظیم عربستان همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ امکان جابجایی ۳.۵ میلیون تن بار در سال را فراهم کند.»

او با اظهار امیدواری در این زمینه که در فرودگاه جدید عربستان از انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر اقدامات زیست‌محیطی بهره گرفته شود، افزود: «طراحی این فرودگاه به گونه‌ای خواهد بود که دیوارهای شیشه‌ای به مسافران امکان این را می‌دهد از فضای داخل و بیرون به طور همزمان بهره‌مند شوند.»

ریچارد کوئست، خبرنگار سی‌ان‌ان که امسال از عربستان سعودی دیدن کرد، در ماه سپتامبر نوشت که «ریاض مبالغ بسیار زیادی را برای ایجاد شهرها و جاذبه‌های گردشگری جدید خرج می‌کند. این اقدامات،‌ در راستای بخشی از توسعه گردشگری انجام می‌شود.»

او همچنین تاکید کرد: «من پیش از این نیز شاهد تغییر کشورها بوده‌ام، اما فکر نمی‌کنم هرگز چیزی شبیه به تغییر در عربستان سعودی دیده باشم. تغییراتی که در این کشور در حال وقوع است، مانند هیچ کشور دیگری نیست. این تغییرات خودآگاهانه، عمیق و چشمگیر است.»

بیشتر از جهان