صنعت رو به رشد «گردشگری آتشفشان» در ایسلند

ایسلند ۳۳ آتشفشان فعال دارد، که بیشترین تعداد در اروپا است و به طور متوسط هر پنج سال یک فوران را تجربه می‌کند

ایسلند یا آن‌طور که مردمش آن را می‌شناسند، سرزمین آتش و یخ دومین جزیره بزرگ اروپا بعد از بریتانیا است که از نظر آتشفشانی و زمین‌شناختی زمین فعالی دارد. فوران آتشفشان و آب‌فشان از جمله پدیده‌های طبیعی‌ای است که در این کشور زیاد اتفاق می‌افتد. امری که امروزه مسئولان کشور آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری سرزمین خود تبدیل کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۰، یک فوران انفجاری زیر یخچال طبیعی ایافیاتلایوکول توده بزرگی از خاکستر را به بیرون پرتاب کرد و از آنجایی که ۱۰۰ هزار پرواز را طی شش روز متوقف کرد، توجه جهان را به خود جلب کرد و به این ترتیب گردشگری ایسلند جان دیگری گرفت.

به همین دلیل، وقتی تحریکات زیرزمینی احتمال وقوع آتشفشان دیگری را در فاگرادالسفیاک در اوت ۲۰۲۲ پیش‌بینی کردند، این کشور آمادگی خود را برای پذیرایی از گردشگران برای مشاهده فوران آتش‌نشان اعلام کرد.

برای بازدید مناطق آتشفشانی، حداقل ۶-۷ ساعت کوهپیمایی پیش روی بازدیدکنندگان است. علاوه بر این، به گردشگران در مورد استنشاق گازهای ساطع‌شده از آتش‌فشان نیز هشدارهایی داده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آتشفشانی که در اوت امسال فوران کرد، بر خلاف مورد قبلی، چیزی بود که ایسلندی‌ها به آن «آتشفشان توریستی» می‌گویند، زیرا گدازه‌ها از جایی نزدیک زمین به سطح می‌آمدند و انفجار بزرگی اتفاق نیفتاد.

بلومبرگ به نقل از یوهان ثور اسکولاسون، رئیس انجمن صنعت سفر ایسلند، نوشت: «تجربه آخرین فوران در منطقه ثابت می‌کند که اینجا یک مقصد گردشگری است. با توجه به کاهش همه‌گیری و افزایش گردشگران، احتمالا بازدیدکنندگان بیشتری نیز داشته باشیم.»

اما اگر قصد سفر به ایسلند را دارید و خبری از فوران هیچیک از آتش‌فشان‌های این کشور نیست، غیر از بازدید از مناطق آتشفشانی و دیدن بقایای آتشفشان قبلی، می‌توانید به دیدن نمایشگاه لاوا بروید تا در تنها نمایش زنده مواد مذاب آتشفشانی، جریان گدازه‌های آتش را تماشا کنید.

در نمایشگاه لاوا که یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری ایسلند است، بقایای فوران آتشفشان کاتلا را که ۱۰۰ سال پیش در این جزیره اتفاق افتاده است، مجدد گرم می‌کنند تا به فرم مایع و گدازان در معرض دید بازدیدکنندگان باشد.

این نمایشگاه که در شهر ریکیاویک، بزرگ‌ترین شهر ایسلند برگزار می‌شود، اتاقی شامل راه باریکی است که از اطراف با ماسه سیاه پوشیده شده است، و به محض اینکه گدازه‌ها در آن جاری می‌شوند روشن و گرم می‌شود.

در این نمایش بیش از ۶۰۰ کیلو تفرا -سنگ‌هایی که از کاتلا، یکی از خطرناک‌ترین آتش‌فشان‌های ایسلند، در زمان آخرین فورانش در سال ۱۹۱۸ به بیرون پرتاب شدند- استفاده می‌شود. وب‌سایت فیز از قول جولیوس جانسون، بنیان‌ٰگذار نمایش، نوشت: «ما این سنگ‌ها را  در اتاق مجاور نمایش در یک کوره بزرگ که برای مطابقت با نیازهای نمایش اصلاح شده است، تا نقطه ذوبشان که حدود ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد است گرم می‌کنیم و سپس به اتاق نمایش هدایتشان می‌کنیم.»

ایسلند ۳۳ آتشفشان فعال دارد، که بیشترین تعداد در اروپا است و به طور متوسط هر پنج سال یک فوران را تجربه می‌کند.

بیشتر از سفر