سرمایه گذاری ۷۰۲ میلیون دلاری عربستان سعودی در پروژه گردشگری جزیره تاروت

انتظار می‌رود این جزیره سالانه به طور متوسط حدود ۸۰ میلیون دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی کمک کند

جزیره تاروت در قسمت شرقی شبه‌جزیره عربستان و در حاشیه خلیج فارس واقع شده است - zamzam.com

به گزارش آژانس خبری سعودی پرس، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ۷۰۲ میلیون دلار برای هدایت توسعه در جزیره تاروت و دارین اختصاص داده است. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که شاهزاده محمد بن سلمان دستورالعمل توسعه جزیره را تایید و مجوز ایجاد نهادی برای فرایند توسعه را صادر کرد.

هدف از توسعه این جزیره بهبود کیفیت زندگی در پادشاهی سعودی و در عین حال توسعه محصولات محلی با بهره‌برداری از مزیت‌های نسبی و رقابتی جزیره از نظر میراث فرهنگی، محیط زیست و گردشگری است. این موضوع به تنوع منابع درآمد اقتصادی در عربستان سعودی هم کمک خواهد کرد.

جزیره تاروت در قسمت شرقی شبه‌جزیره عربستان و در حاشیه خلیج فارس واقع شده و با مساحتی حدود ۷۰ کیلومترمربع، ۱۲۰ هزار نفر را در خود جای داده است. این جزیره کشیده‌ترین جزیره خلیج فارس بعد از جزیره قشم است و چندین روستا و شهر دارد. شهرهای تاروت، دارین و دیراه از جمله شهرهای این جزیره‌اند.

مسیر توسعه جزیره عبارت است از شناسایی اجزا و مزیت‌های نسبی و رقابتی آن در سه رکن اصلی حفظ میراث فرهنگی و تاریخی جزیره، احیای مکان‌های طبیعی و زیست‌ محیطی و ارتقای کیفیت زندگی با بهبود اقتصاد گردشگری. برای رسیدن به این اهداف، بیش از ۱۹ طرح کیفی برنامه‌ریزی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از منظر فرهنگی، قلعه و فرودگاه دارین به عنوان مقاصد گردشگری در نظر گرفته شده‌اند و قرار است تعدادی جشنواره فرهنگی نیز در جزیره برگزار شود. علاوه بر این‌ها، ایجاد مسیرهای متعدد پیاده‌روی برای عبور از دل مناطق بومی جزیره نیز در دستور کار قرار دارد.

در طول مسیر، یک جنگل بزرگ حرا وجود دارد و چندین هتل و اقامتگاه بومگردی نیز در مناطق طبیعی و سواحل خلیج فارس احداث می‌شوند. جاده‌ها، زیرساخت‌ها و پارک‌های عمومی متعدد دارای چندین زمین بازی و امکانات ورزشی مدرن نیز به مجموعه اضافه خواهند شد. طبق این برنامه توسعه، ۴۸ درصد از مساحت جزیره به پارک‌های عمومی، اسکله‌ها، جاده‌ها و امکانات اختصاص خواهد یافت.

انتظار می‌رود این جزیره سالانه به طور متوسط حدود ۸۰ میلیون دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی کمک کند و به این ترتیب، تاثیر اجتماعی و اقتصادی قابل‌توجهی بر منطقه داشته باشد.

طبق پیش‌بینی‌ها، این جزیره می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، به افزایش تعداد گردشگران عربستان سعودی به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کمک کند و هزاران فرصت شغلی به وجود آورد.

بیشتر از سفر