کشورهای اروپایی روابط دیپلماتیک با ایران را کاهش می‌دهند

دیپلمات‌‌های شماری از کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند در اعتراض به استفاده از پهپادهای ایرانی در حمله به اوکراین، با همتایان ایرانی‌شان دیدار نمی‌کنند

چند کشور اروپایی در واکنش به دخالت ایران در جنگ اوکراین، روابط دیپلماتیک با تهران را به پایین‌ترین سطح کاهش داده‌اند.

خبرگزاری دولتی کان اسرائیل سه‌شنبه ۲۲ آذر، به نقل از منابعی که نامشان را ذکر نکرد، گزارش داد که در پی استفاده روسیه از تسلیحات ایران در حمله به اوکراین، روابط دیپلماتیک و دیدارها بین مقام‌های برخی کشورهای اروپایی و همتایان ایرانی‌شان تقریبا به صفر رسیده است.

در این گزارش به نام این کشورها اشاره نشد و فقط گفته شد برخی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کشورهای اروپایی را شامل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی اعدام دومین بازداشتی اعتراض‌های سراسری در ایران در روز دوشنبه ۲۱ آذر، اتحادیه اروپا در واکنش به سرکوب وحشیانه معترضان، ۲۰ نفر از مقام‌های جمهوری اسلامی و کارشناسانی را که تصور می‌شود با تامین پهپادهای انتحاری برای روسیه مرتبط باشند تحریم کرد.

اتحادیه اروپا همچنین سفر ۲۰ نفر از مقام‌های ایران به اروپا را ممنوع و دارایی‌هایشان را بلوکه کرد. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به‌دلیل اینکه «سخنگوی رژیم» در «پاسخ خشن به اعتراض‌های اخیر در ایران» بوده است تحریم و دارایی‌هایش بلوکه شد.

روسیه متهم است در حمله به نیروگاه‌های و سایر زیرساخت‌های حیاتی اوکراین، از پهپادهای ساخت ایران استفاده کرده است. اتحادیه اروپا شواهدی در دست دارد که ایران از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری، برای روسیه پهپاد ارسال کرده است.

اتحادیه اروپا ماه گذشته نیز فرمانده سپاه پاسداران، نیروی هوافضای سپاه، و شرکت سازنده پهپادهایی که روسیه در حمله به اوکراین استفاده می‌کند تحریم کرد.